Autoluw, gaat dat zo wel lukken?

Amsterdam wil minder autobezit in de stad, om meer ruimte te krijgen voor voetgangers en fietsers. Maar gaat dat wel lukken?

Amsterdam wil dat de stad autoluw wordt. Maar de maatregelen die men voorstelt laten de auto’s van de huidige autobezitters ongemoeid. Sterker, zij krijgen nog steeds een impliciete subsidie (tot €3000 per jaar) zodat ze goedkoop kunnen parkeren. Bovendien kunnen ze daarvoor terecht op grotere parkeerplaatsen voor de steeds omvangrijker auto’s. En waarom wordt er alleen in nieuwe woonwijken − die pas over vele jaren worden opgeleverd − op autoruimte beknibbeld?


Het lijkt er dus op dat pas de volgende generaties Amsterdammers de vruchten kunnen plukken van de maatregelen. Tenminste, als die zich dan nog kunnen veroorloven om in Amsterdam te wonen…

Lees meer over het Amsterdamse beleid om autobezit terug te dringen in de nieuwe OEK, of lees alvast de bijbehorende achtergrondanalyse (in het Engels).

Lees ook

Fietsers moeten kunnen meedenken

Amsterdam wil nieuwe spelregels voor de manier waarop Amsterdammers invloed kunnen uitoefenen op de plannen en projecten van de...

De 2e fietsring als fietsstraat?

In 2018 heeft het gemeentebestuur het plan gelanceerd om, buiten de bestaande Binnenring voor fiets en OV, een 2e...

Plannen voor ontsluiting Zeeburgereiland kunnen beter

Voor fietsers zijn de plannen voor de Amsterdamsebrug het belangrijkst. Bij onze beoordeling van de vier varianten hebben wij...