Beroep op subsidiestop

8 oktober 2015 – Wij deden een dringend beroep op de commissie Infrastructuur en Duurzaamheid om de dreigende subsidiestop nog een jaar uit te stellen.

Het is meer dan ironisch dat in het veertig-jarige bestaan van onze vereniging en van de Afdeling Amsterdam het college van B&W eerder dit jaar besloot dat wij geen subsidie meer nodig hebben, onder meer met het argument dat de gemeente ons werk net zo goed zelf wel af kan. Nu twijfelen wij niet aan de capaciteiten van de gemeentelijke ambtenaren, maar voor het schijntje dat de gemeente ieder jaar kwijt was aan de ondersteuning van ons verkeerskundig advies kreeg ze werk afgeleverd dat het loon van wel tien ambtenaren gekost zou hebben. Mede door onze uitermate betrokken en gedegen vrijwilligers kan de Afdeling Amsterdam onderzoeken opzetten die de gemeente anders bakken met geld zouden kosten.

In ons laatste beroep bij de commissie verkeer pleitten wij vooral om de geplande subsidiestop dan in ieder geval een jaar uit te stellen, zodat wij de tijd hebben om onze organisatie om te zetten in een efficient renderend adviesorgaan. Dit pleidooi gold niet alleen voor onze twee beleidsmedewerkers, wier werk zonder de subsidie per 1 januari 2016 zal worden afgebroken, maar ook voor onze net aangestelde regiomedewerker.

Lees hier ons beroep

Lees hier meer over onze eerdere berichtgeving over de subsidiestop

Terug naar de voorpagina

logo fietsersbond
logo fietsersbond

Lees ook

Omgedraaide haaientanden

Tot voor kort kwam dit alleen voor op de Amstelveenseweg bij het Vondelpark: overstekende fietsers krijgen voorrang van fietsers van rechts. Wij pleitten er al langer voor om dit vaker te doen. De gemeente deed een proef en nu de uitslag positief uitpakt, wordt het breder ingevoerd.

Snelle fietsers naar de rijbaan

Sinds 18 april kunnen snelle fietsers 3 maanden lang over een traject van 500 meter gebruik maken van de rijbaan. De proef vindt plaats op de Eerste Constantijn Huygensstraat en de Bilderdijkstraat. Op het onverplichte fietspad geldt een adviessnelheid van 20 kilometer per uur. Wie harder wil fietsen, mag dat doen op de rijbaan.

Doet de gemeente wel genoeg aan verkeersveiligheid?

De gemeente vindt van wel als je afgaat op hun Uitvoeringsplan Verkeersveiligheid, 30 km, voetgangers en Fiets 2024. Volgens...