Extra veerponten of extra ruimte?

Extra veerponten of extra ruimte?

Veerpont Buiksloterweg
Veerpont Buiksloterweg
De ponten kunnen de drukte niet aan. Ligt dat aan de ruimte bij de ponten of aan de ponten zelf? De politiek is er nog niet uit.

Fietsers die in Noord wonen of daar iets te zoeken hebben zullen het ook gemerkt hebben: het wordt steeds drukker op en rond de ponten over het IJ. Geen wonder, want er komen steeds meer bestemmingen in Noord die publiek van de overkant aantrekken, en bovendien wordt er meer gefietst (en niet te vergeten gemotoriseerd getweewielerd).

Extra ponten
De gemeenteraad van Noord wil dat er extra veerponten komen “om een eind te maken aan de gevaarlijke drukte op de ponten” aldus Het Parool.

Het Parool meldt verder dat “volgens raadslid Fjodor Molenaar een extra veerverbinding tussen het Java-eiland en de Hamerweg of de Johan van Hasseltweg in Noord een groot deel van de problemen zou kunnen oplossen, maar dat er in elk geval snel een onderzoek moet worden gedaan naar de noodzaak en de haalbaarheid van extra veerverbindingen. De extra pont is volgens GroenLinks in elk geval nodig tot de Noord/ Zuidlijn in 2017 gaat rijden.”

Extra ruimte
“Twee weken geleden luidde stadsdeel Noord de noodklok over gevaarlijke toestanden op de pont. Vooral rond het spitsuur zou de grote drukte tot botsingen en incidenten met gehaaste of opgefokte reizigers. Wethouder Eric Wiebes zei vorige week dat hij van mening is dat de problemen vooral het gevolg zijn van de beperkte ruimte op de kades en dat de ponten zelf voldoende capaciteit bieden. Hij komt binnenkort met voorstellen om de kades efficiënter in te richten.”

Extra geld
“Molenaar is het niet eens met de analyse van de wethouder en stelt dat ook de ponten zelf wel degelijk te vol en te druk zijn. 'Het is aantoonbaar drukker geworden.' Extra veerverbindingen zijn wat hem betreft dan ook wel degelijk nodig. GroenLinks stelt dat er budget beschikbaar kan worden gemaakt door de verschillende veerdiensten samen te voegen en de huidige vijf ponten niet te vervangen, maar op te knappen. Met de twintig miljoen euro die Amsterdam zo bespaart, kan de gemeente dan volgens GroenLinks een extra veerpont huren voor de nieuwe verbinding.”

Bron: Het Parool

Lees ook

Wat vinden fietsers van de vernieuwde Kinkerstraat?

Na 18 maanden verbouwen werd afgelopen zomer de vernieuwde Kinkerstraat feestelijk geopend. Wat is er veranderd? Stad-in rijdend heeft...

Plannen voor ontsluiting Zeeburgereiland kunnen beter

Voor fietsers zijn de plannen voor de Amsterdamsebrug het belangrijkst. Bij onze beoordeling van de vier varianten hebben wij...

Slordig beheer fietsnetwerk

Het Amsterdamse fietsnetwerk (Plus- en Hoofdnet Fiets) is cruciaal om snel, veilig en comfortabel door Amsterdam te fietsen. Gezien...