Vooral jongeren laten fiets achter

Vooral hoogopgeleiden en jongeren laten hun afgedankte fiets achter op straat. Eén op de vijf Amsterdammers heeft dat wel eens gedaan.

Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de NS en het kenniscentrum Fietsberaad.

Het tekort aan fietsplekken is een groot probleem in Amsterdam. Vooral op en rond uitgaanspleinen en bij de stations staan fietsen vaak schots en scheef geparkeerd. Voor handhavers is het lastig de afgedankte fietsen eruit te pikken om de parkeergelegenheden op te schonen. Deze 'weesfietsen' houden daardoor schaarse en dure stallingsruimte bezet. Zonder ingrijpen gaat zo twintig procent van de plekken verloren.

Fietsen in Amsterdam worden ook 'rondgepompt'. Ze gaan van de handhavers naar het depot, naar de handelaar en komen weer bij een fietser terecht. Die de fiets vervolgens weer achterlaat in de stad. Strenger handhaven kan helpen, of het zou onmogelijk gemaakt moeten worden om een fiets maar overal te kunnen parkeren. De meeste mensen in het onderzoek denken echter dat betere voorlichting niet zal helpen. Amsterdammers blijken slecht op de hoogte van de maximale parkeerduur bij Amsterdam CS en het Leidseplein: 65 procent weet niet dat je daar maar zeven dagen mag staan.

Uit het onderzoek blijkt ook dat meer dan de helft van de mensen niet weet hoe ze van hun afgedankte fiets af kunnen komen, 65 procent wil meer informatie daarover.

Bron:

Zie ook Weesfietsen: wie, waar, waarom? van het Fietsberaad.

Lees ook

Beroep tegen fietsparkeerbeleid Rode Loper

De Fietsersbond gaat bij de rechter in beroep tegen het besluit om langs de gehele Rode Loper...

Fietsersbond Amsterdam: fietsparkeerbeleid in drukke gebieden en winkelstraten schiet door.

Voor (kleine) drukke gebieden waar adequate stallingsvoorzieningen in de nabijheid gecreerd zijn (zoals Leidseplein,...

Bezwaar tegen instellen E3 zone op de Rode Loper

Bezwaar tegen instellen E3 zone op de Rode Loper Hier leest u...