12 september 2013 – Stadsdeel Centrum wil het Leidseplein omtoveren tot een “schitterend plein van internationale allure waar de voetganger centraal staat.”Maar wordt er in de plannen wel genoeg rekening gehouden met het feit dat het Leidseplein een hele drukke fietsroute (Weteringschans-Marnixstraat) kruist? Dat veel van de voetgangers die daar op afkomen dat op de fiets doen? En dat dat veilig moet kunnen? En dat ze hun fiets daar goed kwijt moeten kunnen? De Fietsersbond bestudeerde de plannen en legde haar bevindingen neer in een inspraakreactie. Conclusie: de fiets gaat er in dit plan op vooruit vanwege de bredere fietspaden en betere oversteken. Positief is ook dat de tramhalte Leidseplein niet wordt verplaatst naar de Leidsebrug. Dat scheelt een hoop problemen met voetgangers die de Marnixstraat moeten oversteken en daarbij in conflict komen met de vele fietsers daar.Waar zijn de fietsparkeervoorzieningen?Maar een groot minpunt in de plannen is het volledig ontbreken van fietsparkeervoorzieningen op het plein zelf. Dat wordt een probleem voor bezoekers die er hun fiets even kwijt willen (bijv. omdat ze een kaartje in de bioscoop of de Balie willen kopen). Verder zijn we bang dat fietsers last krijgen van de taxi's die op de Leidsebrug een draai van 180 graden moeten maken en daarbij fietsers in het nauw zullen brengen (zie foto onder). Want precies bij de draai komt geen fietspad maar slechts een (veel te smalle) fietsstrook. We zullen de verdere ontwikkelingen kritisch blijven volgen.
Tot voor kort kwam dit alleen voor op de Amstelveenseweg bij het Vondelpark: overstekende fietsers krijgen voorrang van fietsers van rechts. Wij pleitten er al langer voor om dit vaker te doen. De gemeente deed een proef en nu de uitslag positief uitpakt, wordt het breder ingevoerd.
Sinds 18 april kunnen snelle fietsers 3 maanden lang over een traject van 500 meter gebruik maken van de rijbaan. De proef vindt plaats op de Eerste Constantijn Huygensstraat en de Bilderdijkstraat. Op het onverplichte fietspad geldt een adviessnelheid van 20 kilometer per uur. Wie harder wil fietsen, mag dat doen op de rijbaan.