Fietsersbond opent meldpunt SCOOTEROVERLAST

Fietsersbond opent meldpunt SCOOTEROVERLAST

17 september 2010

Groeiend aantal klachten
Groeiend aantal klachten
Bij de Fietsersbond komt een groeiend aantal klachten binnen over de overlast die snorfietsers op fietspaden veroorzaken. Om de problemen goed in kaart te kunnen brengen is een Meldpunt Scooteroverlast geopend: scooteroverlast@fietsersbond.nl.

Ze stinken, maken lawaai, zijn breed en rijden vaak veel harder dan de toegestane maximumsnelheid van 25 kilometer per uur. Vorig jaar meldde de branche dat de miljoenste scooter was verkocht. Vooral de ‘snorscooters’ met blauw plaatje zijn razend populair. En dat terwijl het fietsgebruik ook groeit en er steeds meer bijzondere transportachtige fietsen rondrijden. Dat wordt dus ’dringen op de fietspaden’ zoals de Volkskrant kopte.

De overlast van snorfietsen is echter niet alleen een ruimteprobleem: zie hier. De fietsersbond heeft dit samen met onder andere de gemeente Amsterdam al aangekaart bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het is belangrijk dat we dan ook iets meer weten over de omvang en aard van het probleem. Speelt het overal of alleen in de grote steden? Hoeveel mensen hebben er last van en gebeuren er ook ongelukken? Zijn er gemeenten of/en politiecorpsen die actief werk maken van handhaving op het gebied van snelheid? In de Vogelvrije Fietser van september stond een oproep aan de lezers om hun ervaringen te melden. Na één dag stond de teller al op 160 meldingen.


Hebt u ervaringen die u wil delen? Meld het bij:



Lees ook

Doet de gemeente wel genoeg aan verkeersveiligheid?

De gemeente vindt van wel als je afgaat op hun Uitvoeringsplan Verkeersveiligheid, 30 km, voetgangers en Fiets 2024. Volgens...

Fietsers moeten kunnen meedenken

Amsterdam wil nieuwe spelregels voor de manier waarop Amsterdammers invloed kunnen uitoefenen op de plannen en projecten van de...

De 2e fietsring als fietsstraat?

In 2018 heeft het gemeentebestuur het plan gelanceerd om, buiten de bestaande Binnenring voor fiets en OV, een 2e...