Scooterplaag steeds gevaarlijker

18 mei 2014 – Het zijn er steeds meer en ze blijken steeds gevaarlijker. Wanneer doet iemand eindelijk iets tegen die scooters?

Niet alleen blijken meer scooters gif uit te stoten, ook blijkt het gif veel gevaarlijker dan men dacht. Bovendien neemt het aantal scooters elke dag toe: “snorfiets razend populair” kopt de BOVAG. Sinds 2007 is hun aantal vervijfvoudigd.

Bij de Fietsersbond komen dan ook steeds vaker klachten binnen van verontruste fietsers die niet zelden aangeven vanwege hun gezondheid niet meer te durven fietsen. “Zelfs in parken worden we door die krengen van de sokken gereden.”
Wij kunnen hen niet uitleggen waarom de overheid daar niets tegen doet.

Misschien wordt het tijd voor een actie waarbij fietsers weigeren zich samen met zulke snelheidsmaniakken en vervuilers op de fietspaden te laten opsluiten. Misschien is het tijd dat de fietsers van Amsterdam de ruimte die hen toekomt gewoon zelf opeisen en demonstratief overal waar fietspaden zijn op de rijweg gaan rijden zolang scooters daarop worden toegelaten. Hebben de fietsers niet ook op die manier moeten knokken voordat Amsterdam 20 jaar geleden eindelijk ruimte voor hen maakte?

Zie ook:

Lees ook

Snelle fietsers naar de rijbaan

Sinds 18 april kunnen snelle fietsers 3 maanden lang over een traject van 500 meter gebruik maken van de rijbaan. De proef vindt plaats op de Eerste Constantijn Huygensstraat en de Bilderdijkstraat. Op het onverplichte fietspad geldt een adviessnelheid van 20 kilometer per uur. Wie harder wil fietsen, mag dat doen op de rijbaan.

Doet de gemeente wel genoeg aan verkeersveiligheid?

De gemeente vindt van wel als je afgaat op hun Uitvoeringsplan Verkeersveiligheid, 30 km, voetgangers en Fiets 2024. Volgens...

Fietsers moeten kunnen meedenken

Amsterdam wil nieuwe spelregels voor de manier waarop Amsterdammers invloed kunnen uitoefenen op de plannen en projecten van de...