Verbreden fietspaden vanwege scooters veroorzaakt spookrijden

Verbreden fietspaden vanwege scooters veroorzaakt spookrijden

Door de aanwezigheid van snorscooters en elektrische fietsen wordt het verkeersbeeld op het fietspad onrustiger en nemen de snelheidsverschillen toe. Dat zou aanleiding kunnen zijn om fietspaden in het vervolg breder aan te leggen. Hiermee wordt echter een ander oneigenlijk gebruik in de hand gewerkt: spookrijden met de fiets.

Dit gevaar signaleert de gemeente Arnhem in de nieuwe beleidsnota fietsverkeer. ‘De laatste jaren zien we een grote toename van het gebruik van de snorscooter’, aldus de nota. ‘In de praktijk rijden ze vaak veel harder dan is toegestaan. Daarbij is een snorscooter ook nog beduidend breder dan een fiets. Het belang van fietspaden met voldoende breedte neemt hiermee toe.’.

Dat zou volgens de gemeentelijke nota aanleiding kunnen zijn om fietspaden in het vervolg breder aan te leggen. ‘Hiermee wordt echter een ander oneigenlijk gebruik in de hand gewerkt: spookrijden met de fiets. Fietsers lijken zich minder aan te trekken van verkeersregels op kruispunten (geen voorrang verlenen en door rood rijden) en wegvakken (tegen het verkeer in fietsen). Dit leidt tot een gevoel van onveiligheid bij de reguliere gebruikers. Bij kruispunten blijft dit niet bij een gevoel maar brengt de spookfietser ook zichzelf in gevaar doordat automobilisten van de zijwegen geen fietser uit de verkeerde richting verwachten.’

Spookfietsen is vaak een gevolg van gemakzucht, aldus de nota. ‘Het kan echter ook een gevolg zijn van tekortschietende of onlogische infrastructuur. Dit is bijvoorbeeld het geval in situaties waarin auto-infrastructuur een te grote barrière opwerpt. Een duidelijk voorbeeld hiervan is de situatie langs de buitensingels. Een oplossing kan dan zijn, bij voldoende ruimte, het betreffende fietspad te verbreden en in twee richtingen open te stellen.’

Home

Lees ook

Doet de gemeente wel genoeg aan verkeersveiligheid?

De gemeente vindt van wel als je afgaat op hun Uitvoeringsplan Verkeersveiligheid, 30 km, voetgangers en Fiets 2024. Volgens...

Fietsers moeten kunnen meedenken

Amsterdam wil nieuwe spelregels voor de manier waarop Amsterdammers invloed kunnen uitoefenen op de plannen en projecten van de...

De 2e fietsring als fietsstraat?

In 2018 heeft het gemeentebestuur het plan gelanceerd om, buiten de bestaande Binnenring voor fiets en OV, een 2e...