Minister belooft strenger optreden tegen opvoeren scooters

20 november 2013 – In een brief aan de Tweede Kamer belooft minister Opstelten strenger te gaan optreden tegen opgevoerde brom- en snorfietsen. Boetes omhoog per 1 januari 2014 en inname kentekenbewijs vanaf 1 juli 2014.

Volgens onze metingen rijdt 96% van de snorscooters veel te hard. Die zijn kennelijk opgevoerd en kunnen dus door deze maatregel getroffen worden.

Hogere boetes
Ligt de hoogte van de boete voor het opvoeren van een brom- of snorfiets nu tussen de 90 en de 210 euro, na 1 januari wordt dat opgetrokken van 120 tot 250 euro. Of dat veel zoden aan de dijk zal zetten is de vraag. De verhoging is vooral bedoeld om ervoor te zorgen dat de boete voor te hard rijden niet lager is dan die voor opvoeren.

Innemen kenteken
In feite stelt de minister per 1 juli 2014 een “bredere aanpak” voor tegen het opvoeren van fietsen met een motortje. Dit is wat hij zich daarbij voorstelt:

  • Als tijdens een controle op een rollenbanktest blijkt dat de brom-/snorfiets is opgevoerd, dan wordt het kentekenbewijs direct ingevorderd door de politie. Op dit moment gebeurt dit pas als er sprake is van een overschrijding met meer dan 15 km/h. De bestuurder mag dan niet meer rijden over de openbare weg met zijn brom-/snorfiets, behalve als hij naar een vestiging van de RDW gaat om de brom-/snorfiets te laten keuren.
  • De bestuurder krijgt daarnaast ook een boete van de politie vanwege het rijden met een opgevoerde brom-/snorfiets.
  • De brom-/snorfiets krijgt een Wacht op Keuren (wok) status in het kentekenregister bij de RDW.
  • De kentekenhouder ontvangt een brief van de RDW waarin wordt aangegeven dat het voertuig een wok-status heeft en dat er niet mee op de openbare weg mag worden gereden, tot dat deze is herkeurd en daarbij aan de eisen blijkt te voldoen.
  • De bestuurder moet zelf zijn brom-/snorfiets afvoeren en een afspraak maken bij een RDW keuringstation om de brom-/snorfiets te laten herkeuren.
  • De brom-/snorfiets dient door een keurmeester van de RDW te worden herkeurd. Deze herkeuring kost €64,- (bovenop de boete van de politie).
  • Pas als de brom-/snorfiets is goedgekeurd wordt het kentekenbewijs teruggestuurd.
  • Mocht de bestuurder op de brom-/snorfiets ondanks het ingenomen kentekenbewijs op de weg blijven rijden en hij wordt betrapt door de politie, dan wordt de brom-/snorfiets direct in beslag genomen door de politie vanwege het rijden met een ongeldig verklaard kentekenbewijs.

De verwachting is dat deze maatregel landelijk leidt tot het intrekken van 8000 kentekenbewijzen per jaar. Het voordeel van deze maatregel zou zijn dat hij weinig kost, al ziet men wel in dat de handhaving op geldige kentekenbewijzen extra kosten meebrengt. Of men ook rekening houdt met handhaving op de vervalsing van geldige kentekenbewijzen, is niet duidelijk.

Alle beetjes helpen
Wij van de Amsterdamse Fietsersbond hopen dat de maatregel tegen het opvoeren (nu bijna vaste prik) de snorscooter minder aantrekkelijk maakt voor al diegenen die erop rijden omdat hij lekker hard kan en je geen helm op hoeft.
Intussen zijn we het niet eens met wethouder Wiebes die snorscooterrijders niet zonder helm de rijbaan op wil sturen. Is het niet inconsequent van een wethouder die altijd en overal de eigen verantwoordelijkheid bepleit, dat hij snorscooterrijders niet naar de rijbaan wil sturen met het advies (en de eigen verantwoordelijkheid) om daarbij een helm te dragen?

Wij raden intussen alle snorscooteraars aan om hun scooter snel aan te passen, zodat 25 km/u echt de maximum constructiesnelheid is. Dat is niet alleen veiliger, maar ook gezonder, want met minder uitstoot van fijnstof.

Zie ook: * Het Parool

Lees ook

Doet de gemeente wel genoeg aan verkeersveiligheid?

De gemeente vindt van wel als je afgaat op hun Uitvoeringsplan Verkeersveiligheid, 30 km, voetgangers en Fiets 2024. Volgens...

Fietsers moeten kunnen meedenken

Amsterdam wil nieuwe spelregels voor de manier waarop Amsterdammers invloed kunnen uitoefenen op de plannen en projecten van de...

De 2e fietsring als fietsstraat?

In 2018 heeft het gemeentebestuur het plan gelanceerd om, buiten de bestaande Binnenring voor fiets en OV, een 2e...