Beter een ‘hoofdnet plus’ dan een ‘plusnet’

Beter een 'hoofdnet plus' dan een 'plusnet'

voorkant beleidskader MobiliteitsAanpak Amsterdam
voorkant beleidskader MobiliteitsAanpak Amsterdam
In een zienswijze reageert de Fietsersbond op de plannen van de gemeente om de mobiliteit in en om de stad te verbeteren. Er staat veel goeds in, maar een Plusnet Fiets zal de fietsers niet helpen, vinden wij.

Er rijdt steeds meer verkeer in en rond Amsterdam. Daarvan nemen fietsers een steeds groter deel voor hun rekening en dat heeft tot knelpunten geleid. Veel fietspaden kunnen de drukte niet aan, fietsparkeren is op sommige plekken een ramp.

Om die groei in goede banen te leiden heeft Amsterdam een plan opgesteld: de MobiliteitsAanpak Amsterdam. Daarin wordt duidelijk dat de gemeente de fiets serieus neemt en beseft dat de fiets voor het verkeer in de stad van vitaal belang is: veiliger, goedkoper, schoner en sneller verplaatsen in de stad kan niet.

Maar de concrete plannen vindt de Fietsersbond toch iets te mager. In onze zienswijze doen we suggesties voor verbetering. We hopen dat de gemeente naar ons luistert en onze voorstellen, die we hieronder samenvatten, overneemt.

Voorstellen Fietsersbond voor het aanpakken van de verkeersproblemen nu en in de nabije toekomst:

  1. blijf de fijnmazigheid van het fietsnetwerk als uitgangspunt nemen
  2. versterk daarom het Hoofdnet Fiets
  3. ook als dat ten koste gaat van onze heilige koe de auto
  4. realiseer op zeer drukke trajecten meer breedte, meer ruimte bij verkeerslichten en minder oponthoud
  5. verhoog op doorlopende routes de gemiddelde snelheid door het wegnemen van vertragende factoren (zoals omleidingen, geen voorrang, ongunstig afgestelde verkeerslichten)
  6. zorg voor bestuurlijke macht om te kunnen voldoen aan de kwaliteitseisen van het Hoofdnet Fiets
  7. laat het autoparkeren in de stad niet toenemen en haal vooral autoparkeerplaatsen weg waar er op het Hoofdnet Fiets meer ruimte voor fietsers nodig is
  8. besteed meer aandacht aan fietsvriendelijke oplossingen voor knelpunten die ontstaan door de groei van bezorgdiensten en laad- en losverkeer voor bedrijven.


Eerder al diende de Fietsersbond een Deltaplan Fietsparkeren in bij de gemeente.

Lees hier onze zienswijze

Lees ook

Waar blijft de vergevingsgezinde fietsstad?

Al meer dan 25 jaar geleden heeft Nederland โˆ’ en dus ook Amsterdam โˆ’ besloten dat de verkeersruimte voor...

De koude kermis van de fietsstraat

Vroeger werden in Amsterdam smalle fietspaden aangelegd, want ruimte voor autoโ€™s ging voor. Nu worden die fietspaden opgeheven omdat...

Hoeveel ruimte hebben fietsers nodig?

Volgens de Ontwerpwijzer Fietsverkeer van de CROW kun je uitrekenen hoeveel ruimte fietsers nodig hebben om veilig te kunnen...