Beleidsmedewerker Gerrit Faber schreef hem daarom het volgende:
“We lazen vandaag in het Parool dat Parkeerbeheer vanaf 1-1-2014 wordt aanbesteed.
Los van alle discussies die er ongetwijfeld over het aanbesteden zullen ontstaan, willen we hierover één punt maken. Momenteel krijgen we regelmatig klachten over het rijgedrag van parkeerbeheerders op (snor)scooters. Dat varieert van met zijn tweeën naast elkaar en harder dan 25 km/h rijden tot dan ook nog eens tegen de richting in over het fietspad rijden.
Maar vooral vinden we het vreemd dat de gemeente werknemers zonder helm op een scooter laat rijden van een zeer vervuilend type, terwijl de gemeente verkeersveiligheid en schone lucht propageert. Een slecht signaal.
Een aanbesteding is de kans om het beter te doen. In de aanbestedingsvoorwaarden kan de gemeente eisen dat de nieuwe parkeerbeheerders zich niet op brommers met een verbrandingsmotor en zeker niet op snorfietsen mogen voortbewegen. Dit is het moment om dat aan te kaarten.
We pleiten hiervoor vanwege
- de verkeersveiligheid
- de luchtkwaliteit en
- de groene uitstraling en voorbeeldfunctie van Amsterdam.
Parkeerbeheerders op een fiets blijven gezonder en doen hun werk niet langzamer dan op een brommer. Voor langere afstanden en medewerkers die het echt niet op eigen kracht afkunnen, valt te denken aan een fiets met trapondersteuning of desnoods een elektrische bromfiets (geel kenteken, helm). Pizzakoeriers gaan parkeerbeheerders al voor: http://bit.ly/xxvvXM
Daarom vragen we wethouder Wiebes om dit in te brengen bij het opstellen van de aanbestedingsvoorwaarden.”
Commentaar |
---|
Overigens is de gemeente nu al voor 100% eigenaar (aandeelhouder) van Citrion, dus het zou het de wethouder sieren als hij al voor 2014 zijn gewicht in de schaal zou leggen om van Citrion een voor iedereen gezonder bedrijf te maken, met een bedrijfsvoering die beter spoort met het door de gemeente beleden beleid van het stimuleren van duurzaam ondernemen. |