Ik wil je zien! Laat je zien!

Ik wil je zien! Laat je zien!

28 oktober 2013 – Vandaag is de jaarlijkse fietsverlichtingscampagne van de Fietsersbond gestart. “Ik wil je zien” is het motto van deze campagne die zich vooral richt op jongeren tussen de 13 en 25 jaar. De bedoeling is dat ze beter gaan beseffen hoe onzichtbaar ze zijn in het donker zonder fietsverlichting.

Ook de gemeente Amsterdam vraagt aandacht voor het voeren van fietsverlichting door middel van de inzet van buitenreclame en social media. Verder staan er in een aantal fietsenstallingen automaten waar voor een klein bedrag fietslampjes te koop zijn.

Zonder licht rijden is linke soep
Het belang van fietsverlichting in het verkeer is nog steeds groot. Het risico voor fietsers om bij duisternis slachtoffer te worden van een ongeval neemt door een werkende voor- en achterverlichting met zo'n 17% af. In 2011 reed 62% van alle fietsers in Nederland met fietsverlichting. Van de jongeren, die juist het meest in het donker fietsen, reed maar 54% met licht. Via social-media acties, advertenties op populaire jongerenwebsites, opvallende straatacties en buitenreclame prikkelt de Fietsersbond jongeren om verlicht te fietsen.

De Fietsersbond ontwikkelde de campagne in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De bond werkt samen met vele partijen waaronder de Regionale Organen Verkeersveiligheid, Bovag, fietsbranche, VVN, Team Alert, gemeenten, politie en NS-stallinghouders.

Zie hier de campagne video

Lees ook

Snelle fietsers naar de rijbaan

Sinds 18 april kunnen snelle fietsers 3 maanden lang over een traject van 500 meter gebruik maken van de rijbaan. De proef vindt plaats op de Eerste Constantijn Huygensstraat en de Bilderdijkstraat. Op het onverplichte fietspad geldt een adviessnelheid van 20 kilometer per uur. Wie harder wil fietsen, mag dat doen op de rijbaan.

Doet de gemeente wel genoeg aan verkeersveiligheid?

De gemeente vindt van wel als je afgaat op hun Uitvoeringsplan Verkeersveiligheid, 30 km, voetgangers en Fiets 2024. Volgens...

Fietsers moeten kunnen meedenken

Amsterdam wil nieuwe spelregels voor de manier waarop Amsterdammers invloed kunnen uitoefenen op de plannen en projecten van de...