Ongebruikte fietsen in Stadsdeel Centrum

In de stad lijken veel fietsen te staan die nooit meer worden gebruikt. In opdracht van stadsdeel Centrum heeft O+S onderzocht waar deze fietsen vandaan komen en in hoeverre ze voor overlast zorgen.

Eén op de tien heeft wel eens een fiets achtergelaten
Ruim één van de tien Amsterdammers heeft de afgelopen vijf jaar wel eens een fiets buiten gezet en vervolgens nooit meer gebruikt. In bijna de helft van de gevallen deed men dit omdat de fiets stuk was. Zes van de tien keer is de fiets achtergelaten in stadsdeel Centrum.

Naast fietsen die niet meer worden gebruikt, staan in Amsterdam ook fietsen op straat geparkeerd die bijna niet meer worden gebruikt. Van alle bij de eigen woning op straat geparkeerde fietsen wordt 15% niet vaker dan een paar keer per jaar gebruikt.

Meerderheid wil (heel) streng optreden tegen ongebruikte fietsen
Ruim de helft van de Amsterdammers (55%) ervaart de op straat geparkeerde fietsen die niet meer gebruikt lijken te worden als een (zeer) groot probleem. De fietsen zorgen volgens de ondervraagde Amsterdammers voor overlast door parkeerplaatsen onnodig te bezetten, het straatbeeld te vervuilen en de doorgang te blokkeren. Ruim zeven van de tien Amsterdammers vinden dat de gemeente (heel) streng moet optreden tegen ongebruikte fietsen en 8% is voor een (heel) soepele aanpak.

Bron: O+S

Lees ook

Omgedraaide haaientanden

Tot voor kort kwam dit alleen voor op de Amstelveenseweg bij het Vondelpark: overstekende fietsers krijgen voorrang van fietsers van rechts. Wij pleitten er al langer voor om dit vaker te doen. De gemeente deed een proef en nu de uitslag positief uitpakt, wordt het breder ingevoerd.

Veilig fietsen kan niet zonder meer veilige ruimte

Hoe breed moet een fietspad zijn? Volgens de gemeente moeten gewone fietspaden bij voorkeur minstens 2,50 meter breed zijn;...

De missende ketting van Noord

Wanneer reisde u voor het laatst met het Distelwegveer? Dat is een vraag die ook veel Noorderlingen niet zo...