Amsterdammers waarderen het fietsklimaat

Fietsers in Amsterdam waarderen het fietsklimaat in hun stad met gemiddeld een 7.3. Dat blijkt uit onderzoek van de dienst Onderzoek en Statistiek. Dit onderzoek wordt ieder jaar onder 400 testpersonen gehouden.

Fietsparkeren nog steeds onvoldoende
Het fietsparkeren scoort, afgezien van het parkeren in de eigen buurt, aanmerkelijk minder, een dikke onvoldoende. Een bekend probleem, hoewel de gemeente vorig jaar 33.529 fietswrakken en weesfietsen heeft opgeruimd. Dagelijks fietsen alle Amsterdammers gezamenlijk ongeveer 2 miljoen kilometer door de stad, maar dat gaat met haperingen (kruispunten, verkeerslichten).

Over de verkeerslichten die de tijd aangeven wanneer het licht op groen springt, zijn de Amsterdammers zeer enthousiast. De gemeente gaat daarom nog meer van dergelijke “VRIVRI Verkeers Regel Installatie's met tijdmelding” plaatsen. Het “verkeersveiligheidsgevoel” krijgt van de Amsterdammers een 6,7. Wel is dit al een hoger cijfer dan sinds 2006; toen was het een 6,3.

Ergernis
Opvallend is dat fietsers zich behalve aan automobilisten (37 procent) steeds vaker storen aan mede-fietsers (31 procent). In 2006 was dat nog 26 procent. De Fietsersbond kijkt hier niet van op. Niet alleen moeten fietsers in Amsterdam zich in steeds grotere getale zien te redden in een vaak krappe ruimte, ook de daardoor ontstane irritaties leiden steeds vaker tot wangedrag en dus tot ergernis etc. Denk aan het stoepfietsen en tegen-de-richting-in-fietsen. Op ons kantoor komen veel klachten binnen over dit foute fietsgedrag. (Zie ook Het Parool van 13 maart.)

Bron: O&S Amsterdam

Commentaar
In 2009 formuleerde de gemeente Amsterdam als haar ambitie dat Amsterdam in 2010 minstens een 7,5 zou moeten scoren. Dat is duidelijk niet gelukt en in het persbericht zwijgt de gemeente daar wijselijk over.
Misschien moet er toch nog meer worden ingezet op: meer ruimte voor de fiets. Onze schatting is dat de score dan omhoog zal schieten.

Lees ook

Fietsers verdienen meer ruimte en meer veiligheid

Dat is de conclusie van recent wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van fietsdrukte op de verkeersveiligheid in de vier...

Van 50 naar 30

Sinds 8 december vorig jaar is op veel wegen in Amsterdam 30 km als maximum snelheid ingevoerd. De gemeente...

Meer werkzaamheden en omleidingen dan ooit?

We horen dat van  alle kanten, dus er zal wel iets in zitten. Een van onze leden ging op...