Amsterdammers waarderen het fietsklimaat

Fietsers in Amsterdam waarderen het fietsklimaat in hun stad met gemiddeld een 7.3. Dat blijkt uit onderzoek van de dienst Onderzoek en Statistiek. Dit onderzoek wordt ieder jaar onder 400 testpersonen gehouden.

Fietsparkeren nog steeds onvoldoende
Het fietsparkeren scoort, afgezien van het parkeren in de eigen buurt, aanmerkelijk minder, een dikke onvoldoende. Een bekend probleem, hoewel de gemeente vorig jaar 33.529 fietswrakken en weesfietsen heeft opgeruimd. Dagelijks fietsen alle Amsterdammers gezamenlijk ongeveer 2 miljoen kilometer door de stad, maar dat gaat met haperingen (kruispunten, verkeerslichten).

Over de verkeerslichten die de tijd aangeven wanneer het licht op groen springt, zijn de Amsterdammers zeer enthousiast. De gemeente gaat daarom nog meer van dergelijke “VRIVRI Verkeers Regel Installatie's met tijdmelding” plaatsen. Het “verkeersveiligheidsgevoel” krijgt van de Amsterdammers een 6,7. Wel is dit al een hoger cijfer dan sinds 2006; toen was het een 6,3.

Ergernis
Opvallend is dat fietsers zich behalve aan automobilisten (37 procent) steeds vaker storen aan mede-fietsers (31 procent). In 2006 was dat nog 26 procent. De Fietsersbond kijkt hier niet van op. Niet alleen moeten fietsers in Amsterdam zich in steeds grotere getale zien te redden in een vaak krappe ruimte, ook de daardoor ontstane irritaties leiden steeds vaker tot wangedrag en dus tot ergernis etc. Denk aan het stoepfietsen en tegen-de-richting-in-fietsen. Op ons kantoor komen veel klachten binnen over dit foute fietsgedrag. (Zie ook Het Parool van 13 maart.)

Bron: O&S Amsterdam

Commentaar
In 2009 formuleerde de gemeente Amsterdam als haar ambitie dat Amsterdam in 2010 minstens een 7,5 zou moeten scoren. Dat is duidelijk niet gelukt en in het persbericht zwijgt de gemeente daar wijselijk over.
Misschien moet er toch nog meer worden ingezet op: meer ruimte voor de fiets. Onze schatting is dat de score dan omhoog zal schieten.

Lees ook

Omgedraaide haaientanden

Tot voor kort kwam dit alleen voor op de Amstelveenseweg bij het Vondelpark: overstekende fietsers krijgen voorrang van fietsers van rechts. Wij pleitten er al langer voor om dit vaker te doen. De gemeente deed een proef en nu de uitslag positief uitpakt, wordt het breder ingevoerd.

Veilig fietsen kan niet zonder meer veilige ruimte

Hoe breed moet een fietspad zijn? Volgens de gemeente moeten gewone fietspaden bij voorkeur minstens 2,50 meter breed zijn;...

De missende ketting van Noord

Wanneer reisde u voor het laatst met het Distelwegveer? Dat is een vraag die ook veel Noorderlingen niet zo...