Meer bereidheid tot beter verkeersgedrag

Meer bereidheid tot beter verkeersgedrag

Steeds meer mensen zijn bereid tot een beter verkeersgedrag. Dit blijkt uit een evaluatie van het Fietsersbond-project “Vriendelijk Verkeer”.

De Fietsersbond voert vanaf 2009 de campagne Vriendelijkverkeer.nl. Met deze campagne wil de Fietsersbond bereiken dat verschillende verkeersdeelnemers, ook fietsers, meer rekening met elkaar houden in het verkeer. Hierdoor kan het verkeer veiliger en plezieriger worden. De bond liet dit jaar door Perspective onderzoeken wat mensen van de campagne vinden en hoe de verschillende verkeersdeelnemers denken over verkeersgedrag. De belangrijkste conclusies:

  • De evaluatie van de campagne is gunstig. Zowel de TV-spot, radiospots en posters worden positief tot zeer positief ontvangen.
  • De positieve insteek van de campagne wordt door het publiek gewaardeerd. Aanbevolen wordt om de nadruk te leggen op het thema ‘maak contact met elkaar, laat weten wat je van plan bent'.
  • Perspective schat in dat de campagne 1/5e van het publiek bereikt. 2/3e van het bereikte publiek is bereid het eigen verkeersgedrag te verbeteren.
  • De beoordeling van de campagne door fietsers en automobilisten is min of meer gelijk.

Lees hier het volledige rapport

Zie ook hier

Lees ook

Eindelijk goed plan voor de Sloterweg

Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar op 14 december heeft B&W ingestemd met de Nota...

Actie Wereld Parkeerdag

Op World Parking Day (17 september) lieten een aantal actieve leden op de Rozengracht demonstratief zien wat het kan...

Derde fietssliert voor meer ruimte voor fietsers en voetgangers

Ruim 50 fietsers reden in een lange sliert van het Haarlemmermeercircuit naar de Dam voor meer ruimte en Autoluw...