De meeste ernstig verkeersgewonden vallen onder fietsers. In 2008 bijvoorbeeld was 54% van de ernstig verkeersgewonden een fietser. En in tegenstelling tot bij de meeste andere vervoerswijzen is de trend in het aantal ernstig verkeersgewonden onder fietsers stijgend in de periode 1993-2008. Dit blijkt uit de Monitor verkeersveiligheid 2010 die de SWOVSWOV Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid heeft uitgebracht.
In 2009 vielen er 720 doden in het verkeer. Ruim twee vijfde van deze verkeersdoden (41%) viel onder auto- of bestelauto-inzittenden en ruim een kwart (26%) van deze doden was fietser.
De meeste ernstig verkeersgewonden onder fietsers vallen bij ongevallen waarbij geen motorvoertuigen betrokken zijn, terwijl bij de fietsongevallen met dodelijke afloop vaker wél motorvoertuigen betrokken zijn. Onder gewonde fietsers is het aandeel ouderen relatief hoog, maar dit aandeel is lager dan onder de overleden fietsers; 38% van de ernstig verkeersgewonden onder fietsers was 60 jaar of ouder. Het risico (aantal ernstig verkeersgewonden per miljard reizigerskilometer) voor fietsers is hoger dan voor voetgangers en auto-inzittenden en laat een stijgende trend zien, zo meldt de SWOV verder.
Deze stijgende trend wordt deels veroorzaakt door een toenemende mobiliteit van oudere fietsers, die een relatief hoog risico hebben. In 2007 en 2008 is het risico voor fietsers relatief sterk gestegen. Net als bij het aantal ernstig verkeersgewonden, vertoont ook het risico bij fietsongevallen zonder motorvoertuigen een stijgende trend.