Witte fietsenplan in Zuidoost?

Wethouder Emile Jaensch (VVD) van stadsdeel Zuidoost ziet wel wat in goedkope leenfietsen in zijn stadsdeel, naar het voorbeeld van steden als Parijs, Barcelona en Londen. In Zuidoost kan het fietsgebruik echter wel een stimulans gebruiken, aldus Jaensch. Wat hem betreft mag zo'n project best worden gefinancierd met reclame.

Op zijn weblog schrijft Jaensch: “Ik was na de kerstdagen een dagje in Brussel en aanschouwde daar voor het eerst de huurfietsen in het straatbeeld. Het project heet Villo! en is sinds 2009 actief. Het lijkt op het eerder in Parijs geintroduceerde systeem. Inkomsten worden gehaald uit verhuur en reclame op de fiets. Het is dan ook een reclamebedrijf die het project uitvoert.

Het openbare verhuursysteem is natuurlijk niet nieuw. Een Witte Fietsenplan, vond zijn oorsprong in Amsterdam in de zestiger jaren. Luud Schimmelpennink (nu PvdA gemeenteraadslid) was de founding father van het plan. Het project was geen lang leven beschoren in Amsterdam doordat veel rijwielen werden gejat. En ik denk ook omdat veel Amsterdammers al een fiets hebben.

Maar in Zuidoost is het aantal fietsen per inwoner niet erg hoog. We hebben prachtige fietspaden. En niet kunnen fietsen is geen argument. Er worden fietslessen gegeven in het stadsdeel door ervaren docenten. Bovendien hoor ik ook niet vaak dat een fiets gestolen wordt in Zuidoost.

Wellicht kan in navolging van Parijs en Brussel een Zuidooster fietsenplan van de grond komen. En als reclame daarbij helpt vind ik dat geen probleem.”

Commentaar
Hopelijk beseft Jaensch dat als hij zijn plan doorzet hij zichzelf daar ook mee verplicht in de winter meer en beter de gladheid te bestrijden: zie hier een verbeterpunt.

Bron: Nieuws uit Amsterdam

Zie ook: In Londen worden leenfietsen vooral gebruikt door rijke forenzen.

Lees ook

Omgedraaide haaientanden

Tot voor kort kwam dit alleen voor op de Amstelveenseweg bij het Vondelpark: overstekende fietsers krijgen voorrang van fietsers van rechts. Wij pleitten er al langer voor om dit vaker te doen. De gemeente deed een proef en nu de uitslag positief uitpakt, wordt het breder ingevoerd.

Veilig fietsen kan niet zonder meer veilige ruimte

Hoe breed moet een fietspad zijn? Volgens de gemeente moeten gewone fietspaden bij voorkeur minstens 2,50 meter breed zijn;...

De missende ketting van Noord

Wanneer reisde u voor het laatst met het Distelwegveer? Dat is een vraag die ook veel Noorderlingen niet zo...