Witte fietsenplan in Zuidoost?

Wethouder Emile Jaensch (VVD) van stadsdeel Zuidoost ziet wel wat in goedkope leenfietsen in zijn stadsdeel, naar het voorbeeld van steden als Parijs, Barcelona en Londen. In Zuidoost kan het fietsgebruik echter wel een stimulans gebruiken, aldus Jaensch. Wat hem betreft mag zo'n project best worden gefinancierd met reclame.

Op zijn weblog schrijft Jaensch: “Ik was na de kerstdagen een dagje in Brussel en aanschouwde daar voor het eerst de huurfietsen in het straatbeeld. Het project heet Villo! en is sinds 2009 actief. Het lijkt op het eerder in Parijs geintroduceerde systeem. Inkomsten worden gehaald uit verhuur en reclame op de fiets. Het is dan ook een reclamebedrijf die het project uitvoert.

Het openbare verhuursysteem is natuurlijk niet nieuw. Een Witte Fietsenplan, vond zijn oorsprong in Amsterdam in de zestiger jaren. Luud Schimmelpennink (nu PvdA gemeenteraadslid) was de founding father van het plan. Het project was geen lang leven beschoren in Amsterdam doordat veel rijwielen werden gejat. En ik denk ook omdat veel Amsterdammers al een fiets hebben.

Maar in Zuidoost is het aantal fietsen per inwoner niet erg hoog. We hebben prachtige fietspaden. En niet kunnen fietsen is geen argument. Er worden fietslessen gegeven in het stadsdeel door ervaren docenten. Bovendien hoor ik ook niet vaak dat een fiets gestolen wordt in Zuidoost.

Wellicht kan in navolging van Parijs en Brussel een Zuidooster fietsenplan van de grond komen. En als reclame daarbij helpt vind ik dat geen probleem.”

Commentaar
Hopelijk beseft Jaensch dat als hij zijn plan doorzet hij zichzelf daar ook mee verplicht in de winter meer en beter de gladheid te bestrijden: zie hier een verbeterpunt.

Bron: Nieuws uit Amsterdam

Zie ook: In Londen worden leenfietsen vooral gebruikt door rijke forenzen.

Lees ook

Fietsers verdienen meer ruimte en meer veiligheid

Dat is de conclusie van recent wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van fietsdrukte op de verkeersveiligheid in de vier...

Van 50 naar 30

Sinds 8 december vorig jaar is op veel wegen in Amsterdam 30 km als maximum snelheid ingevoerd. De gemeente...

Meer werkzaamheden en omleidingen dan ooit?

We horen dat van  alle kanten, dus er zal wel iets in zitten. Een van onze leden ging op...