Opgeloste knelpunten in (Nieuw-)West

1. Nassaukade weer open

Sinds woensdag 8 mei 2024 17:00 is de Nassaukade bij Garage Marnix (tussen Raampoort en Marnixplein) weer open voor het verkeer.

Nassaukade voor en na garagebouw

Wat vroeger een auto-riool was (links) is nu ook een plezierige fietsroute geworden (rechts), vooral richting Marnixbad. Voor wandelaars is er een mooi pad langs het water gekomen. Dat er zich onder de waterspiegel 800 autoparkeer-plekken bevinden, zie je alleen nog aan de huisjes langs de kade en bij de inrit aan het Frederik Hendrikplantsoen. Kost wat (€ 100 miljoen), maar dan heb je ook wat.

2. Busjessluis Arlandaweg

Langs de Arlandaweg, tussen busstation en Radarweg, wordt gebouwd. De afbouw is begonnen en dat betekent een enorme hoeveelheid ZZP-ers, allemaal met hun eigen klusbus. Ze parkeerden bij voorkeur op of naast het Brettenpad en dat zorgde voor gevaarlijke situaties. Een tijdelijke heuse busjessluis steekt hier nu een stokje voor (onder).

Het is behelpen, maar de verdere overlast van ‘klussenbussen’ op het fietspad is zo voorkomen

3. Fietsstroken op de Rhôneweg

Ook de Rhôneweg valt sinds december 2023 onder het 30km/u regime. Ondanks dat werd er stevig doorgereden. Om dat tegen te gaan zijn er sinds kort fietsstroken en een aantal busvriendelijke drempels aangelegd (hieronder foto rechts). Daarmee lijkt het gevaar enigszins beteugeld. Weliswaar is het rode asfalt van de fietsstrook erg donker uitgevallen, maar de situatie is – niet allen voor fietsers maar ook voor overstekende voetgangers – verbeterd.

Rhoneweg voor en na de snelheidsremmende maatregelen

4. Oversteek Seineweg bij Brettenpad

Wie op het Brettenpad fietsend de Seineweg wil kruisen, moet nu een flinke omweg maken. Heel wat fietsers bedanken daarvoor en steken tegen de bedoeling in de drukke verkeersweg over, ondanks het hekje dat het anders wil (onder).

De plek waar fietsers zelf een oversteek van de Seineweg hebben uitgesleten

Nu komt de gemeente tegemoet aan de met fietsbandsporen in het gras uitgedrukte wensen en start binnenkort met de aanleg van een directe oversteek (onder). De aanleg daarvan start binnenkort, de eerste borden ‘werkzaamheden’ zijn al geplaatst.

Ontwerptekening van de oversteek inclusief steunpunt tussen de twee verkeersrichtingen

Wat ons nog niet is gelukt is de gemeente zover te krijgen om verderop aan de westzijde van de Seineweg een 190 meter lang ontbrekend stuk fietspad aan te leggen tussen de Naritaweg en de Theemsweg (nr. 3 op de schets hieronder).

1. nieuwe oversteek Brettenpad-Seineweg; 2. oversteek Naritaweg; 3. ontbrekend fietspad naar Theemsweg

Idealiter zouden fietsers vanaf de Naritaweg met lichten geregeld de Seineweg over moeten kunnen steken (nr 2), om daar niet alleen linksaf hun weg te kunnen vervolgen (richting Brettenpad-west en Haarlemmerweg) maar ook rechtsaf (richting de Theemsweg). We hebben deze fietswensen alvast ingetekend in fietspadrood.

Intussen blijven wij attent op mogelijkheden om het fietsen in Amsterdam veiliger en prettiger te maken. Suggesties? Mail ons: info@fietsersbond.amsterdam

Lees ook

Slordig beheer fietsnetwerk

Het Amsterdamse fietsnetwerk (Plus- en Hoofdnet Fiets) is cruciaal om snel, veilig en comfortabel door Amsterdam te fietsen. Gezien...

Hoe bevalt de vernieuwde Kinkerstraat?

De Kinkerstraat tussen de Bilderdijkstraat en de Kinkerbrug, heeft een nieuwe inrichting. In plaats van het smalle fietspad stad-in,...

Kunnen fietspaden zomaar weg?

Toen in de Spuistraat de fietspaden werden opgeheven en de rijbaan fietsstraat werd genoemd, hebben we bezwaar gemaakt (meermaals:...