Fietsersbond over plannen Haven-Stad

Fietsersbond Amsterdam reageerde op het plan voor de openbare ruimte van de eerste wijk van Haven-Stad, Sloterdijk 1 Zuid. De wijk langs de spoorlijn naar Haarlem − tussen Kabelweg, Transformatorweg en Spaarndammerdijk − is nu nog een bedrijventerrein. Maar dat gaat veranderen. Er komen 4700 woningen in hoogbouw, en bijbehorende functies en werkplekken.

Ontwerpschets voor Sloterdijk 1 Zuid

Dit moet de eerste wijk worden van het plan Haven-Stad dat mikt op 70.000 nieuwe woningen aan de westkant van de stad aan weerskanten van het IJ.
De Fietsersbond laat weten blij te zijn met deze verdichting en met maatregelen om het aantal auto’s in het gebied te beperken. Maar het fietsnetwerk moet − wat ons betreft − fijnmaziger en de inrichting ervan beter. Ook vragen we meer aandacht voor fietsparkeren: er wordt nu onvoldoende rekening mee gehouden dat mensen hun fiets (soms) op straat willen kunnen parkeren.

Lees hier onze reactie

Lees hier onze eerdere reactie op het Integraal Raamwerk Haven-Stad

Zo stel men zich de toekomst voor in Sloterdijk Zuid 1

Lees ook

Omgedraaide haaientanden

Tot voor kort kwam dit alleen voor op de Amstelveenseweg bij het Vondelpark: overstekende fietsers krijgen voorrang van fietsers van rechts. Wij pleitten er al langer voor om dit vaker te doen. De gemeente deed een proef en nu de uitslag positief uitpakt, wordt het breder ingevoerd.

Snelle fietsers naar de rijbaan

Sinds 18 april kunnen snelle fietsers 3 maanden lang over een traject van 500 meter gebruik maken van de rijbaan. De proef vindt plaats op de Eerste Constantijn Huygensstraat en de Bilderdijkstraat. Op het onverplichte fietspad geldt een adviessnelheid van 20 kilometer per uur. Wie harder wil fietsen, mag dat doen op de rijbaan.

Veilig fietsen kan niet zonder meer veilige ruimte

Hoe breed moet een fietspad zijn? Volgens de gemeente moeten gewone fietspaden bij voorkeur minstens 2,50 meter breed zijn;...