Meldpunt (bijna) ongelukken groot succes (helaas)

In juli openden we een meldpunt voor (bijna) fietsongelukken. Na 3 maanden kunnen we zeggen: niet voor niets. Het wachten is tot de gemeente het stokje van ons overneemt. Maar blijf melden.

Inmiddels hebben we de 170 meldingen aangetikt. Slachtoffer nummer 100 ging languit op de Van Hallstraat en kreeg van ons als troost een bos bloemen. Dat hebben jullie wellicht gezien bij AT5.

Conclusie: fietsers rijden elkaar overhoop. De effecten van dit jungle gedrag op de slachtoffers zijn groot: ze moeten best vaak lang revalideren. Hun fietsplezier wordt aangetast, angst overheerst. Dit geldt voor oud én jong.

De meeste meldingen van september betreffen ongevallen van diezelfde maand. Dat betekent dat fietsers ons nu snel weten te vinden. Opvallend vaak worden met name opgevoerde Van Moofs, fat bikes en deelscooters genoemd als asocialen en veroorzakers van ongevallen. Dit zijn rijders die hun nieuwe snelle voertuig onvoldoende beheersen en ook nog eens te veel risico nemen. Helaas is door de combinatie van hogere snelheid en grotere massa bij zo’n botsing de rustige fietser de pineut. Te vaak stoppen de daders niet eens en laten hun slachtoffer op straat achter.

De gemeente

We spraken over het meldpunt met verkeersambtenaren van Amsterdam. Onze oplossing is enerzijds een maximum snelheid op smalle en drukke fietspaden. Smalle fietspaden moeten verbreed en we willen controle op illegaal opgevoerde e-bikes. Anderzijds streven wij naar een structurele rapportage van fietsongevallen via ambulances en spoedeisende hulpafdelingen van alle Amsterdamse ziekenhuizen. Ons meldpunt is slechts tijdelijk om de noodzaak van een gemeentelijk aanpak van onderliggende problemen op gang te krijgen. Ook de wethouder weet nu van de te grote drukte op veel fietspaden.

We sturen inmiddels locaties die gevaar opleveren door naar de stadsdelen met het verzoek hieraan iets te doen. Soms is de oorzaak tijdelijk zoals een slechte bouwomleiding (Spaklerweg, Wibautstraat), soms structureel zoals een te smal fietspad voor de grote hoeveelheid fietsers (Bilderdijkstraat).

Verder

Wil je lezen wat voor meldingen er binnen kwamen, en wat daaruit – niet wetenschappelijk maar wel logisch – valt te concluderen, lees dan hier verder.

Wil je weten welke locaties gemeld zijn wegens een ongeval of gevaar, lees dan hier verder.

Help ons het Meldpunt nog succesvoller te maken! Met jullie hulp kunnen we een omslag in het Amsterdamse verkeersveiligheidsbeleid tot stand brengen.
Geef daarom je (bijna) ongevalsmelding door.
Dat kan ook als getuige. Een gevaarlijke locatie melden die tot een ongeval kan leiden, kan ook.

Lees ook

Terrassenbeleid moet ook over fietsers gaan

Niet alleen bewoners, Cliëntenbelang, voetgangersorganisaties en de Vereniging van Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad protesteren tegen het voorgenomen terrassenbeleid...

Waarom is de Fietsersbond tegen een helmplicht?

Bij het invoeren van een helmplicht, zo blijkt uit het buitenland  en uit vragen aan de Nederlanders, gaan...

Eindelijk goed plan voor de Sloterweg

Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar op 14 december heeft B&W ingestemd met de Nota...