Onderzoekinstituten gaan samenwerken op het gebied van fietsveiligheid

De belangrijkste onderzoekinstituten in Nederland die zich bezig houden met de verkeersveiligheid van de fietser hebben de handen ineen geslagen. Samen gaan ze eraan werken om door middel van wetenschappelijk onderzoek het aantal verkeersslachtoffers onder fietsers terug te dringen.

De Nationale Onderzoeksagenda Fietsveiligheid (afgekort NOaF) is de naam van het nieuw opgezette samenwerkingsverband. Het gaat om SWOVSWOV Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, Fietsberaad, Ministerie van IenM, KiM, Ministerie van VWS, TNO, Fietsersbond, TU Delft, Rijksuniversiteit Groningen en VVN.

Het initiatief komt voort uit een verkenning van de SWOV naar een onderzoeksagenda fietsveiligheid. Directe aanleiding was de toename van het aantal fietsslachtoffers. Zie ook het artikel daarover: “Meer verkeersdoden, vooral onder fietsers”

Wetenschappelijk onderzoek is nodig
De samenwerkende organisaties zijn van mening dat wetenschappelijk onderzoek een belangrijke bijdrage kan leveren aan het keren van de negatieve veiligheidstrend als het gaat om fietsers. Want ondanks een sterke fietstraditie kent Nederlands nauwelijks een wetenschappelijke traditie in het onderzoek naar de veiligheid van fietsers. En mede door het ontbreken van een sterke onderzoekstraditie is het wetenschappelijk onderzoek dat relevant is voor de fietsveiligheid sterk versnipperd. Kansen voor synergie worden hierdoor onvoldoende benut.

Bron: Verkeersnet.nl

Lees ook

Doet de gemeente wel genoeg aan verkeersveiligheid?

De gemeente vindt van wel als je afgaat op hun Uitvoeringsplan Verkeersveiligheid, 30 km, voetgangers en Fiets 2024. Volgens...

Fietsers moeten kunnen meedenken

Amsterdam wil nieuwe spelregels voor de manier waarop Amsterdammers invloed kunnen uitoefenen op de plannen en projecten van de...

De 2e fietsring als fietsstraat?

In 2018 heeft het gemeentebestuur het plan gelanceerd om, buiten de bestaande Binnenring voor fiets en OV, een 2e...