Fietsparkeerchaos bij CS duurt langer
23 september 2010
Door de vertraging van de bouw van de Noord/Zuidlijn duurt het ook langer voordat het tekort aan fietsenstallingen rond het Centraal Station wordt opgelost.
Volgens Het Parool is het plan om een grote fietsenstalling te maken onder het water van het Westelijk Openhavenfront van de baan. In plaats daarvan moet de stalling komen onder de tramlus aan de westzijde van het station. Daarmee komt de stalling dichter bij het station en de nieuwe fietstunnel onder het station.
Daarbij gaat het nog altijd om een ondergrondse stalling voor zevenduizend fietsen. Dat blijkt uit het overzicht van infrastructurele projecten dat het demissionaire kabinet op Prinsjesdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Daarmee zou de nieuwe fietsenstalling overigens de grootste van Nederland zijn. In totaal moeten er tienduizend plekken bijkomen voor fietsen om een einde te maken aan het grote tekort aan fietsenstallingen rond het Centraal Station. De fietsflat (2500 plekken) is immers vrijwel altijd overvol, evenals de beide ponten (samen 1500 plekken) aan de achterzijde van het station.
Maar, zo leert het projectenboek, 'vanwege de samenhang met de Noord/Zuidlijn' kan de bouw van deze stalling pas in 2013 of 2014 ?beginnen. Eerder werd ingezet op voltooiing eind 2012.
Ook een stalling voor tweeduizend fietsen op CS is pas veel later klaar. Volgens de oorspronkelijke planning zou eind 2006 de nieuwe fietsenstalling in het oude Post CS-gebouw aan de oostkant van het station in gebruik worden genomen. Dat wordt nu na 2017.
Aan de noordwestkant van het station komt dan nog een fietsenstalling voor zo'n duizend fietsen. Maar daar is het weer afwachten tot de fietstunnel onder het station klaar is en daarvoor beginnen de werkzaamheden in 2012.
Bron: Het Parool