Fietsers moeten kunnen meedenken

De gemeente wil de bewonersparticipatie verbeteren, Dat willen wij ook.

Amsterdam wil nieuwe spelregels voor de manier waarop Amsterdammers invloed kunnen uitoefenen op de plannen en projecten van de stad. Daarom is er een nieuwe participatieverordening in de maak. Niet alleen moet nu in ieder plan een participatieparagraaf worden opgenomen, maar ook moeten bewoners al vanaf het begin van de planvorming betrokken worden (en dus niet pas op het eind, zoals nu gebruikelijk is). Wel wordt ook van tevoren duidelijk gemaakt waar bewoners wel en niet over kunnen meebeslissen.

Het tij keren

Ook over deze nieuwe spelregels mogen bewoners en organisaties inspreken. En dus hebben wij een duit in het zakje gedaan. Extra reden om dat te doen was dat wij als belangenorganisatie van fietsers al enige tijd minder bij de planvorming betrokken worden, met alle schade voor fietsers van dien. Een recent voorbeeld daarvan is de ondeugdelijke herinrichting van het kruispunt Nassaukade-Frederik Hendrikplantsoen.

Wat verkeerd is aangelegd had voorkomen kunnen worden door participatie

Belangenorganisaties zijn belanghebbenden

In onze inspraak vestigen we vooral de aandacht op twee zaken die volgens ons beter moeten:

  1. Ook belangenorganisaties moeten vanaf het begin bij een project worden betrokken en niet pas bij de toetsing van plannen als alles al is dichtgetimmerd.
  2. Duidelijker moet worden in de nieuwe verordening wat de gemeente bedoelt met belanghebbenden. Als voorbeeld worden naast bewoners vaak alleen ondernemers genoemd en in de definities wordt niet uitgelegd wat belanghebbenden zijn. Daardoor zullen projectleiders niet altijd denken: hé, de fietsersbond moet worden uitgenodigd.

Als deze voorwaarden beter in de verordening tot uitdrukking komen, wordt hopelijk voorkomen dat wij, als belangenorganisatie, steeds achter het net vissen en onvoldoende geïnformeerd zijn om adequaat op plannen te kunnen reageren. Volgens ons is dat vanzelfsprekend, en dat zou het voor de gemeente ook moeten zijn.

Lees onze volledige inspraakreactie

Lees ook

Omgedraaide haaientanden

Tot voor kort kwam dit alleen voor op de Amstelveenseweg bij het Vondelpark: overstekende fietsers krijgen voorrang van fietsers van rechts. Wij pleitten er al langer voor om dit vaker te doen. De gemeente deed een proef en nu de uitslag positief uitpakt, wordt het breder ingevoerd.

Snelle fietsers naar de rijbaan

Sinds 18 april kunnen snelle fietsers 3 maanden lang over een traject van 500 meter gebruik maken van de rijbaan. De proef vindt plaats op de Eerste Constantijn Huygensstraat en de Bilderdijkstraat. Op het onverplichte fietspad geldt een adviessnelheid van 20 kilometer per uur. Wie harder wil fietsen, mag dat doen op de rijbaan.

Veilig fietsen kan niet zonder meer veilige ruimte

Hoe breed moet een fietspad zijn? Volgens de gemeente moeten gewone fietspaden bij voorkeur minstens 2,50 meter breed zijn;...