Hoewel er in het voorlopig ontwerp van de gemeente een aantal verbeteringen staan, zoals het opheffen van de rijbaan ten noorden van de Nieuwmarkt, is de Fietsersbond Amsterdam niet gelukkig met het voornemen om het huidige vrijliggende fietspad op de Geldersekade op te heffen en het fietsverkeer te mengen met het gemotoriseerd verkeer.
Het gemotoriseerde verkeer in deze buurt bestaat voor een groot deel uit taxi’s, bestelbusjes en vrachtwagens. Behalve dat dit soort verkeer extra gevaar met zich meebrengt voor fietsers, verwachten wij dat de maatregelen van ‘Amsterdam Autoluw’ maar beperkt effect hebben op het verminderen van dit type verkeer.
De belofte voor ‘meer ruimte voor de fietser’ is volgens ons niet waargemaakt in dit ontwerp. Nu is er op de Geldersekade een vrijliggende fietspad in twee richtingen van 4m breed. Dat fietspad verdwijnt in het nieuwe ontwerp. Fietsers richting Nieuwmarkt behouden een strook van twee meter breed, maar nu met (vracht)auto’s als tegenliggers. Fietsers richting Prins Hendrikkade moeten een rijbaan van slechts 3,5m breed delen met gemotoriseerd verkeer. Ook zullen fietsers het vlakke asfalt missen als na een aantal jaar intensief gebruik de klinkerbestrating schots en scheef ligt.
Lees hier onze volledige inspraak op de fietsroute Nieuwmarkt
Donderdag 20 januari a.s. wordt het Voorlopig Ontwerp Fietsroute Nieuwmarkt behandeld in de Raadscommissie Mobiliteit, Luchtkwaliteit en Water.
Bernard Blokzijl zal op persoonlijke titel en mede namens de Fietsersbond Amsterdam inspreken. Hierin zal in ieder geval worden gevraagd om het besluit uit te stellen totdat het expertteam dat zich gaat buigen over de breedte van fietsstraten een uitspraak heeft gedaan.