Reactie op beleidskader verkeersnetten en beleidskade Puccinimethode

In onze inspraak pleitten we voor meer ambitie voor snelheid op het Plusnet en hetHoofdnet Fiets.Het concept beleidskader stelde namelijk geen enkele streefwaarde voor het Hoofdnet Fiets,en weinig ambitieuze waarden van 16 resp. 18km/uur op Plusnet Fiets binnen resp. buitende ring A10.Deze aanbeveling van ons is niet overgenomen. Sterker nog, de magere ambitie voor hetPlusnet Fiets wordt zelfs naar beneden bijgesteld! Naar 15,1 resp 16km/uur, de snelhedendie de fietstelweek gemeten hebben. Terwijl de streefsnelheden voor de plus- enhoofdnetten auto en OV veel hoger zijn.Wil Amsterdam dat het op het Plusnet Fiets niet beter mag worden dan het nu is? En dathet, door het verdwijnen van een streefwaarde, op het Hoofdnet Fiets slechter wordt?Lees de complete inspraakreactie hier

In de vergaderinge horen we dat de raadsCie net als wij een ambitieuzere fietskwaliteit wil.We zullen benaderen raadsleden over een concrete motie over max. gemiddelde wachttijd.

Puccini: wethouder zegt toe dat fietsroutes in principe in asfalt worden uitgevoerd.

Kortom een aardig resultaat

Lees ook

Omgedraaide haaientanden

Tot voor kort kwam dit alleen voor op de Amstelveenseweg bij het Vondelpark: overstekende fietsers krijgen voorrang van fietsers van rechts. Wij pleitten er al langer voor om dit vaker te doen. De gemeente deed een proef en nu de uitslag positief uitpakt, wordt het breder ingevoerd.

Snelle fietsers naar de rijbaan

Sinds 18 april kunnen snelle fietsers 3 maanden lang over een traject van 500 meter gebruik maken van de rijbaan. De proef vindt plaats op de Eerste Constantijn Huygensstraat en de Bilderdijkstraat. Op het onverplichte fietspad geldt een adviessnelheid van 20 kilometer per uur. Wie harder wil fietsen, mag dat doen op de rijbaan.

Doet de gemeente wel genoeg aan verkeersveiligheid?

De gemeente vindt van wel als je afgaat op hun Uitvoeringsplan Verkeersveiligheid, 30 km, voetgangers en Fiets 2024. Volgens...