Meer en beter fietsen in de Zuidas

11 februari 2015 – De Fietsersbond bood vandaag wethouder Litjens haar visie aan op de Zuidas. De gemeente wil dat fietsen er meer ruimte krijgt, de Fietsersbond laat zien hoe dat kan en eigenlijk zou moeten.

Bij de overhandiging zei Gerrit Faber namens de Fietsersbond Amsterdam: “In onze Fietsvisie geven we concreet aan welke kansen er zijn om de fiets te stimuleren en om fietsroutes te verbeteren. Want (vrij naar Jan Schaeffer) “Over goede voornemens kun je nog niet fietsen”! We geven ook aan hoe je automobilisten kunt helpen over te stappen op fiets en OV.”

Keuzes maken

Faber benadrukte dat er keuzes gemaakt moeten worden: “Keuzes vóór de fiets maken, dat wordt breed gedragen. Maar soms moet dat ten koste gaan van de ruimte voor de auto. Een A++ norm voor parkeren. Niet kunnen afslaan om een veilige fietsoversteek in 2 richtingen mogelijk te maken. Die keuze ligt moeilijker, maar maak als dat nodig is ook die keuze!”

Ontvlechten

Belangrijk is ook ‘ontvlechten’, dat wil zeggen autoluwe fietsroutes. Met het doortrekken van de Minerva-as als fietsroute wordt voorkomen dat het station straks een barrière is tussen de buurten ten noorden en ten zuiden van het Zuidasdok. Bovendien pleiten we voor het behouden van de onderdoorgangen in de ‘Groene Zoomroute’, zodat fietsers veilig naar de overkant van de drukke autoverbindingen kunnen komen.Aan de Zuidkant van de A10 zou ook een autoluwe doorgaande fietsroute moeten komen, die de Zuidas beter verbindt met Nieuw Sloten, Schiphol en ZuidOost.“Lees onze visie hier

Read the summary of our Bike Ambition hereMeer over de Zuidas hier

Op dit kaartje van de Zuidas zijn de Miverva-as en de Groene Zoomroute duidelijk aangegeven.
Op dit kaartje van de Zuidas zijn de Miverva-as en de Groene Zoomroute duidelijk aangegeven.

Lees ook

Autoluw, gaat dat zo wel lukken?

Amsterdam wil dat de stad autoluw wordt. Maar de maatregelen die men voorstelt laten de auto's van de huidige...

Passage Rijks 10 jaar open

Toen er meer dan 20 jaar geleden geld beschikbaar kwam voor een toekomst-bestendige vernieuwing van het Rijksmuseum, werd daarvoor...

Waar blijft de vergevingsgezinde fietsstad?

Al meer dan 25 jaar geleden heeft Nederland − en dus ook Amsterdam − besloten dat de verkeersruimte voor...