Fietsersbond Amsterdam: fietsparkeerbeleid in drukke gebieden en winkelstraten schiet door.

Voor (kleine) drukke gebieden waar adequate stallingsvoorzieningen in de nabijheid gecreerd zijn (zoals Leidseplein, Rembrandtsplein en Hallen -Tollensstraat) zijn de maatregelen nog net aanvaardbaar. Maar de gemeente is dit nu aan het uitbreiden naar gewone winkelstraten zoals Ferdinand Bol (als onderdeel van de Rode Loper) en Kinkerstraat (die bij de Hallen zou horen).In deze straten zijn onvoldoende voorzieningen met name voor kortparkerende fietsers die even snel een boodschap willen doen. Een integraal onderdeel van de Amsterdams Fietscultuur. Zelfs even je fiets in een verloren hoekje zetten mag niet meer. Stallingen zijn er helemaal niet of veel te ver weg. Weliswaar hoor je dan officieel een uur gedoogd te worden en krijg je alleen eerst een waarschuwing, maar je bent wel in overtreding.De Fietsersbond heeft dus waar dat kon bezwaar aangetekend tegen de aanwijzingen in de APV (voor het deel van de Rode Loper dat in Zuid ligt en voor de Kinkerstraat/ten Katemarkt) en tegen het besluit om een zogenaamd E3 zone in te stellen voor de hele Rode Loper. Dat laatste besluit is alleen maar nodig om bromfietsen en scooters (met een kenteken) te kunnen bekeuren, maar wordt toch ook voor fietsen ingesteld.

Rode Loper Zuid: bezwaar en de bijbehorende notitie
Kinkerstraat e.o.: bezwaar met de bijbehorende notitie

instellen E3 zone op de Rode Loper:bezwaar met bijbehorende toelichting

Lees ook

De 2e fietsring als fietsstraat?

In 2018 heeft het gemeentebestuur het plan gelanceerd om, buiten de bestaande Binnenring voor fiets en OV, een 2e...

Wat vinden fietsers van de vernieuwde Kinkerstraat?

Na 18 maanden verbouwen werd afgelopen zomer de vernieuwde Kinkerstraat feestelijk geopend. Wat is er veranderd? Stad-in rijdend heeft...

Plannen voor ontsluiting Zeeburgereiland kunnen beter

Voor fietsers zijn de plannen voor de Amsterdamsebrug het belangrijkst. Bij onze beoordeling van de vier varianten hebben wij...