Meldpunt (bijna) ongelukken helaas groot succes

In juli openden we een meldpunt voor (bijna) fietsongelukken. Na 5 maanden kunnen we zeggen: niet voor niets. Het wachten is tot de gemeente het stokje van ons overneemt. Maar blijf melden, ook als je in Diemen of Amstelveen woont.

Inmiddels hebben we ruim 200 meldingen ontvangen. Slachtoffer nummer 100 ging languit op de Van Hallstraat en kreeg van ons als troost een bos bloemen. Dat hebben jullie wellicht gezien bij AT5, op nu.nl of in Het Parool


Conclusie na 5 maanden

Bij een groot deel van de meldingen blijken fietsers elkaar aan te rijden. De effecten van dit jungle gedrag op de slachtoffers zijn groot: zij moeten best vaak lang revalideren. Hun fietsplezier wordt aangetast, angst overheerst. Dit geldt voor oud én jong.

UPDATE 31 december 2022: zie hier

Voorbeelden

Melder nummer 180 beschrijft: “Dat hier een tweedeling ontstaat waarin de sterkste/snelste − namelijk de elektrische fietser − wint en roekeloos en de verkeersregels negerend voorrang neemt, stemt mij droevig. Dat andere fietsers na een (bijna) aanrijding met een e-fietser getraumatiseerd zijn, zelf banger en langer onderweg zijn, misschien wel stoppen met fietsen, maakt mij nog veel droeviger.”

Ook de nodige voetgangers melden dat zij door een fietser zijn aangereden op een zebrapad of op de stoep. Zelfs niet-Nederlands schrijvenden weten ons te vinden. Nummer 200 schrijft in het Engels dat zij/hij elke ochtend van Nieuw-West via CS naar Oost fietst en bijna dagelijks wordt aangereden door een elektrische fiets of scooter: “Ik ben bang en gefrustreerd, de fietspaden zijn niet veilig.”


De meeste meldingen betreffen inmiddels recent gebeurde ongevallen wat betekent dat fietsers ons nu snel weten te vinden. E-bikes mogen motorondersteuning krijgen tot 25 km/u. Maar opvallend vaak worden met name opgevoerde Van Moofs, fat bikes, e-koeriers, e-bakfietsen en deelscooters genoemd als asocialen en veroorzakers van ongevallen. Dit zijn rijders die hun nieuwe snelle voertuig onvoldoende beheersen en ook nog eens te veel risico nemen. Helaas is door de combinatie van hogere snelheid en grotere massa bij zo’n botsing de rustige fietser de pineut. En al te vaak stoppen de daders niet eens en laten hun slachtoffer op straat achter. Ook hiervoor blijven we aandacht vragen in de media.

Snelheidsmetingen

Om het hardrijden onder de aandacht te brengen hebben wij in oktober snelheidsmetingen gehouden op diverse fietspaden en in het Vondelpark. De typische maximum snelheid van opgevoerde e-bikes was daar 30 km/u. Dat is een schrikbarend verschil met de gemiddelde snelheid van 18km/u. Het is bekend dat snelheidsverschillen meer risico opleveren voor de verkeersveiligheid.
Bovendien rijden er steeds méér van deze snelle en massieve e-bikes tussen de fietsen. Ons nieuws over de illegale hardrijders haalde op 17 november Het Parool.

Meten met een laser-gun in het Vondelpark − Foto Het Parool

De gemeente is aan zet

We spraken over het meldpunt met verkeersambtenaren van Amsterdam. Onze oplossing is enerzijds een maximum snelheid op smalle en drukke fietspaden. Smalle fietspaden moeten verbreed en we willen controle op illegaal opgevoerde e-bikes. Anderzijds streven wij naar een structurele rapportage van fietsongevallen via ambulances en spoedeisende hulpafdelingen van alle Amsterdamse ziekenhuizen.
Ons meldpunt is slechts tijdelijk om de noodzaak van een gemeentelijk aanpak van onderliggende problemen op gang te krijgen. Ook de wethouder weet nu van de onveiligheid en de te grote drukte op veel fietspaden, en van de massa illegaal opgevoerde e-bikes in steeds meer soorten en maten.

We sturen gemelde locaties die gevaar opleveren naar de stadsdeelcommissies met het verzoek hieraan iets te doen. Soms is de oorzaak tijdelijk zoals een slechte bouwomleiding (Spaklerweg, Wibautstraat), soms structureel zoals een te smal fietspad voor de grote hoeveelheid fietsers (Bilderdijkstraat), of een onoverzichtelijke drukke oversteek (Odebrug).

Verder

Wil je lezen wat voor meldingen er binnenkwamen, en wat daaruit – niet wetenschappelijk maar wel logisch – valt te concluderen? lees dan hier verder.

Wil je weten welke locaties gemeld zijn wegens een ongeval of gevaar? lees dan hier verder.

Ons meldpunt stond 3 maanden open voor fietsers in Amstelveen en dat leverde 40 meldingen op.

Help ons het Meldpunt nog succesvoller te maken! Met jullie hulp kunnen we een omslag in het Amsterdamse verkeersveiligheidsbeleid tot stand brengen.
Geef daarom je (bijna) ongevalsmelding door. Dat kan ook in Weesp, Amstelveen of Diemen. En melden kan ook als getuige.

Augustus 2023: het meldpunt is gesloten.
Wil je toch iets melden? Dat kan via: info@fietsersbond.amsterdam.

Lees ook

Doet de gemeente wel genoeg aan verkeersveiligheid?

De gemeente vindt van wel als je afgaat op hun Uitvoeringsplan Verkeersveiligheid, 30 km, voetgangers en Fiets 2024. Volgens...

Fietsers moeten kunnen meedenken

Amsterdam wil nieuwe spelregels voor de manier waarop Amsterdammers invloed kunnen uitoefenen op de plannen en projecten van de...

De 2e fietsring als fietsstraat?

In 2018 heeft het gemeentebestuur het plan gelanceerd om, buiten de bestaande Binnenring voor fiets en OV, een 2e...