Bij het invoeren van een helmplicht, zo blijkt uit het buitenland en uit vragen aan de Nederlanders, gaan mensen minder fietsen. De invoering van de helmplicht op de brommer in de jaren zeventig decimeerde het aantal brommers. Zelfs als er maar 1% minder gefietst gaat worden is het negatieve gezondheidseffect al groter dan de verkeersveiligheidswinst.
Als we het aantal gewonde fietsers in het verkeer echt willen beperken is het veel belangrijker om snelheidsverschillen tussen de verkeersdeelnemers kleiner te maken en de infrastructuur veiliger te maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het breder maken van drukke fietsroutes, het verwijderen van paaltjes en haakse stoepbanden en het aanbrengen van duidelijke lijnen op het fietspad.
Als meer mensen overal veilig fietsen is dat goed in de strijd tegen overgewicht en leidt dat tot veel extra gezonde levensjaren. Dat geldt voor alle leeftijden: voor jonge kinderen zowel als ouderen, die langer doorfietsen of (jong) volwassenen op weg naar werk en school. Dagelijks bewegen is belangrijk. Als je door een helm op te zetten langer doortrapt of je jouw kind met helm eerder en vaker laat fietsen, is dat natuurlijk goed. Let op, dat je dan wel een echt goede helm opzet. En dat je hem goed vastmaakt, anders helpt de helm niet.