Waarom is de Fietsersbond tegen een helmplicht?

Bij het invoeren van een helmplicht, zo blijkt uit het buitenland  en uit vragen aan de Nederlanders, gaan mensen minder fietsen. De invoering van de helmplicht op de brommer in de jaren zeventig decimeerde het aantal brommers. Zelfs als er maar 1% minder gefietst gaat worden, is het negatieve gezondheidseffect al groter dan de verkeersveiligheidswinst.
Als we het aantal gewonde fietsers in het verkeer echt willen beperken is het veel belangrijker om snelheidsverschillen tussen de verkeersdeelnemers kleiner te maken en de infrastructuur veiliger. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het breder maken van drukke fietsroutes, het verwijderen van paaltjes en haakse stoepbanden en het aanbrengen van duidelijke lijnen op het fietspad.
Als meer mensen overal veilig kunnen fietsen is dat goed in de strijd tegen overgewicht en leidt dat tot veel extra gezonde levensjaren. Dat geldt voor alle leeftijden: voor jonge kinderen, ouderen die langer doorfietsen of (jong) volwassenen op weg naar werk en school. Dagelijks bewegen is belangrijk.
Als je door een helm op te zetten langer de fiets blijft gebruiken of jouw kind met helm eerder en vaker laat fietsen, is dat natuurlijk goed. Maar zet dan wel een echt goede helm op. En maak hem goed vast, anders helpt de helm niet.

Lees ook

Naar een veiliger stad voor fietsers

Als voorbereiding op nieuw beleid voor de verkeersveiligheid van de stad, heeft de gemeente stakeholders en burgers om input...

Inspraak herinrichting Koninginneweg

Hoewel we moeite hebben met het verwijderen van de verkeerslichten op de kruising met het Valeriusplein, zijn wij verder...

Blij met 30km/u in de stad

De gemeente wil dat vanaf 2023 de maximum snelheid in de stad 30 km/u wordt. Daar zijn wij blij...