Stevig standpunt IJoeververbindingen

Stevig standpunt IJoeververbindingen

Een nieuwe Magere Brug?
Een nieuwe Magere Brug?
14 april 2016 – De Fietsersbond Amsterdam heeft een zeer uitgebreide visie met duidelijke standpunten gestuurd aan de gemeente over de IJ-oeververbindingen.

In grote lijnen steunen wij het scenario dat in het Principebesluit Sprong over ’t IJ als kansrijk wordt voorgesteld, te weten de combinatie veren, met bruggen op de flanken.

Locaties IJ-oeververbindingen
Locaties IJ-oeververbindingen

Voor de korte termijn heeft ontlasting van het Buiksloterwegveer de hoogste prioriteit. Zelfs met drie veren in de spits kan de grote drukte op deze plek nauwelijks verwerkt worden. Om het veer op en af te komen kost al meer tijd dan de overvaart. Nog meer fietsers en voetgangers in de spits via deze route laten reizen, is onmogelijk.

Eye-veer

Ook geven wij de hoogste prioriteit aan een veer dat het Buiksloterwegveer en de openbare ruimte achter CS kan ontlasten, d.w.z. een veer aan de westkant van het stationseiland. Reden: de vervoersvraag is aan die kant zowel aan de zuidzijde van het IJ als in Noord het grootst (bevolkingsaantallen). Aan die kant is ook de verwachte toename van de vervoersvraag het grootst. Het Eye-veer tussen Westerdokskade en Eye (aanlanding direct ten westen van Eye) biedt de beste mogelijkheden voor fietsers. De aansluiting op het stedelijk fietsnetwerk loopt aan de zuidzijde via de Westerdokskade, (Korte) Prinsengracht en Haarlemmerstraat. Aan de Noordzijde zijn alle wijken via het bestaande fietsnetwerk goed bereikbaar, zeker na aanleg van de Van der Pekbrug (2016). Wel moet de aansluiting van deze brug op het Van der Pekplein verbeterd worden.

Toegankelijkheid

Het succes van een vaste oververbinding valt of staat met de uitvoering. Fietsers houden niet van steile hellingbanen, omrijden, lange opritten. Een lift of roltrap hoort er ook zeker bij, maar dat laat onverlet dat de brug ook befietsbaar moet zijn over een hellingbaan die voldoet aan de geldenden richtlijnen en aansluit op de hoofdrichting.

Verbeteringen
Wij verwachten dat op korte termijn in het fietsnetwerk de meeste resultaten behaald kunnen worden door verbeteringen op de volgende locaties:

Zuidzijde IJ
o Route van de Korte Prinsengracht via de Westerdokskade (krapte en drukte op de Korte Prinsengracht, oversteek naar de Westerdoksdijk).
o Aanlanding IJpleinveer (verleggen naar het verlengde van de Oostertoegang, zodat een gestrekte route ontstaat vanaf de Odebrug, en de vaartijd verkort).
o Route tussen Gelderse Kade en De Ruijterkade (Odebrug).

Noordzijde IJ
o Brug over NH-kanaal nabij Willemsluis (Buiksloterweg – Sixhavenweg)
o Brug over Zijkanaal K (Zamenhofstraat – Nieuwendammerdijk)
o Vliegenbos: route rechttrekken, befietsbaar maken, verlichten.

Lees hier onze volledige toelichting op onze visie

Lees hier onze volledige visie

Terug naar de voorpagina

Lees ook

Waar blijft de vergevingsgezinde fietsstad?

Al meer dan 25 jaar geleden heeft Nederland − en dus ook Amsterdam − besloten dat de verkeersruimte voor...

De koude kermis van de fietsstraat

Vroeger werden in Amsterdam smalle fietspaden aangelegd, want ruimte voor auto’s ging voor. Nu worden die fietspaden opgeheven omdat...

Hoeveel ruimte hebben fietsers nodig?

Volgens de Ontwerpwijzer Fietsverkeer van de CROW kun je uitrekenen hoeveel ruimte fietsers nodig hebben om veilig te kunnen...