Fietsers 1 jaar zonder brug?

8 november 2014 – De veel gebruikte brug over de Boerenwetering die de Honthorstsraat en de Eerste Jacob van Campenstraat verbindt wordt vernieuwd. Hij gaat daarvoor bijna een jaar dicht en fietsers en voetgangers moeten het maar uitzoeken. Kan dat zomaar?

Volgens verontruste bewoners van de Pijp en het Museumkwartier kan dat niet. Daarom eisen zij de aanleg van een noodbrug. Ze hebben hierover ingesproken bij het stadsdeel, maar vooralsnog zonder resultaat. Nu proberen ze met een petitie aan hun verzoek meer kracht bij te zetten.

Onmisbare verbinding
De brug bij de brandweerkazerne aan de Hobbemakade, de zgn. Brandweerbrug, is voor veel fietsers en voetgangers dagelijks een belangrijke verbinding. Voor fietsers is de route daarover een schoon en veilig alternatief voor de drukke, smerige en niet ongevaarlijke Stadhouderskade of de vaak chaotische Albert Cuypstraat. Vooral voor kinderen uit de Pijp en stadsdeel Centrum die massaal in stadsdeel Zuid op school gaan, is het een onmisbare schakel in hun school-thuis route.

Petitie
De Fietsersbond is het met de bewoners eens: als er geen tijdelijke fiets/voetgangersbrug komt, komt de verkeersveiligheid op dat drukke stukje van Zuid in gevaar. Eigenlijk is het – vinden wij – onbegrijpelijk dat een stadsdeel dat van heel Amsterdam het minst verkeersveilig is en al jaren met halve en hele maatregelen doende is met een “Actieplan Verkeersveiligheid”, tegelijkertijd zo'n verkeersonveilige situatie kan laten ontstaan. Dat is dweilen en de kraan openzetten. We hopen daarom dat de bewoners, mede door hun petitie, alsnog gehoor vinden bij het stadsdeel en dat de noodbrug er toch komt.

Brandweerbrug gezien vanuit de brandweerkazerne aan de Hobbemakade
Brandweerbrug gezien vanuit de brandweerkazerne aan de Hobbemakade

Lees ook

Passage Rijks 10 jaar open

Toen er meer dan 20 jaar geleden geld beschikbaar kwam voor een toekomst-bestendige vernieuwing van het Rijksmuseum, werd daarvoor...

Waar blijft de vergevingsgezinde fietsstad?

Al meer dan 25 jaar geleden heeft Nederland − en dus ook Amsterdam − besloten dat de verkeersruimte voor...

De koude kermis van de fietsstraat

Vroeger werden in Amsterdam smalle fietspaden aangelegd, want ruimte voor auto’s ging voor. Nu worden die fietspaden opgeheven omdat...