HomeBeleidsbeïnvloeding

Beleidsbeïnvloeding

Het beïnvloeden van het fietsbeleid in Amsterdam kan op vele manieren. Wij doen het door gevraagd en ongevraagd beleidsmakers in de stad van advies te voorzien. Dat kan vriendelijk en beleefd, maar als het moet kunnen we dat ook met acties of demonstraties kracht bij zetten. Maar altijd in het nette.

Advisering kan via participatie en inspraak, maar ook door het onderhouden van contacten met alle andere partijen in Amsterdam die op verkeersgebied iets in de melk te brokkelen hebben. Lobbyen dus. Belangrijk is dat we er voor zorgen dat onze adviezen goed doordacht en weloverwogen zijn en nauwkeurig afgestemd op de beoogde ontvangers ervan. Ook zorgen we ervoor dat in onze adviezen onze ervaringsdeskundigheid een plek heeft (want wij hebben met zo’n kleine 5000 leden meer ervaring met fietsen in de stad dan degenen die er over gaan). Maar natuurlijk zorgen wij er ook voor dat we onze verkeerskundige deskundigheid op peil houden en passen we op voor kortzichtigheid, zowel in ruimte als tijd.

Slotermeerlaan

Veilig fietsen tussen veel auto's , dankzij fietspad

Nieuwsberichten Beleidsbeinvloeding

Terrassenbeleid moet ook over fietsers gaan

Niet alleen bewoners, voetgangersorganisaties en de VVAB protesteren tegen het voorgenomen terrassenbeleid van de gemeente, ook de Fietsersbond is er niet gelukkig mee. Bij...

Heisteeg verloren voor de fiets?

De smalle Heisteeg knelt al jaren als plusnet-voetganger en hoofdnet-fiets. Omdat het Singel tussen het Spui en de Heisteeg wegens een autoverbod vanaf het...

Verbeter de fietsverbindingen tussen stad en Zeeburgereiland

Fietsen tussen de stad en Zeeburgereiland gebeurt steeds meer. Geen wonder: er zijn daar steeds meer bewoners en bestemmingen. Toch zijn de mogelijkheden voor...

Maak de Oranje Loper zo goed mogelijk

Wie van het Mercatorplein naar het Centraal Station fietst, rijdt gewoonlijk via de Jan Evertsenstraat, Admiraal de Ruiterweg, De Clercqstraat, Rozengracht en Nieuwezijds Voorburgwal....

Inspraak herinrichting Koninginneweg

Hoewel we moeite hebben met het verwijderen van de verkeerslichten op de kruising met het Valeriusplein, zijn wij verder tevreden met het ontwerp van...

Ontwikkeling Oeverlanden gaat de goede kant op

Fietsersbond Amsterdam reageerde op 30 juni positief op de concept Ontwikkelstrategie voor de Oeverlanden. We deden nog enkele suggesties. Lees hier onze reactie

Nieuwmarkt fietsroute gemiste kans

Fietsersbond Amsterdam reageerde op het plan voor de Nieuwmarkt fietsroute van mr. Visserplein tot aan het IJ. Volgens ons een gemiste kans. Lees hier onze...

Inspraak op Integraal Raamwerk Haven-Stad

Fietsersbond Amsterdam omarmt het idee van Haven-Stad. Nieuwe woningen en werkplekken op korte afstand van de bestaande stad maakt fietsen en lopen een aantrekkelijke...

Kunnen we in de toekomst nog wel op de fiets naar het Binnengasthuisterrein?

De Universiteit van Amsterdam gaat het Binnengasthuisterrein betrekken. Wordt er wel rekening gehouden met de toename van fietsers daar? Wij zijn bang van niet...

Veilig fietsen op de Sloterweg – randvoorwaarden aan inrichting en autogebruik

De Sloterweg is Hoofdnet Fiets. Dat betekent dat de gemeente Amsterdam ervoor moet zorgen dat je daar veilig en comfortabel kunt fietsen. Iedereen is...