HomeBeleid

Beleid

deze pagina is in ontwikkeling

Fietsersbond Amsterdam volgt gemeentelijk beleid dat relevant is voor fietsen: Fietsbeleid, beleid voor verkeersveiligheid, Amsterdam Autoluw, Autoparkeer beleid, en meer.

Beleidsplannen en ons standpunt: MJP fiets, MJP Verkeersveiligheid, Amsterdam Autoluw, Duurzaam Veilig, Puccini, LeidraadCVC, Corona, beleidskaders

Nieuwsberichten Beleid

Van 50 naar 30

Sinds 8 december vorig jaar is op veel wegen in Amsterdam 30 km als maximum snelheid ingevoerd. De gemeente onderzocht de huidige gemiddelde snelheid,...

Opgeloste knelpunten in (Nieuw-)West

1. Nassaukade weer open Sinds woensdag 8 mei 2024 17:00 is de Nassaukade bij Garage Marnix (tussen Raampoort en Marnixplein) weer open voor het verkeer. Wat...

Snelle fietsers naar de rijbaan

Sinds 18 april kunnen snelle fietsers 3 maanden lang over een traject van 500 meter gebruik maken van de rijbaan. De proef vindt plaats op de Eerste Constantijn Huygensstraat en de Bilderdijkstraat. Op het onverplichte fietspad geldt een adviessnelheid van 20 kilometer per uur. Wie harder wil fietsen, mag dat doen op de rijbaan.

Doet de gemeente wel genoeg aan verkeersveiligheid?

De gemeente vindt van wel als je afgaat op hun Uitvoeringsplan Verkeersveiligheid, 30 km, voetgangers en Fiets 2024. Volgens dat plan wordt er hard...

Fietsers moeten kunnen meedenken

Amsterdam wil nieuwe spelregels voor de manier waarop Amsterdammers invloed kunnen uitoefenen op de plannen en projecten van de stad. Daarom is er een...

De 2e fietsring als fietsstraat?

In 2018 heeft het gemeentebestuur het plan gelanceerd om, buiten de bestaande Binnenring voor fiets en OV, een 2e fietsring aan te leggen. Het...

Plannen voor ontsluiting Zeeburgereiland kunnen beter

Voor fietsers zijn de plannen voor de Amsterdamsebrug het belangrijkst. Bij onze beoordeling van de vier varianten hebben wij vooral gekeken of de fietsers...

Slordig beheer fietsnetwerk

Het Amsterdamse fietsnetwerk (Plus- en Hoofdnet Fiets) is cruciaal om snel, veilig en comfortabel door Amsterdam te fietsen. Gezien de wens van de gemeente...

Autoluw, gaat dat zo wel lukken?

Amsterdam wil dat de stad autoluw wordt. Maar de maatregelen die men voorstelt laten de auto's van de huidige autobezitters ongemoeid. Sterker, zij krijgen...

Niet veilig kan nooit kwalitatief goed zijn

De gemeente Amsterdam kent een speciale commissie die moet zorgen voor een “kwalitatief goede, fysieke inrichting van de alle Amsterdamse openbare ruimte”. Volgens deze...