Nieuws

Hieronder het volledige overzicht van nieuwsartikelen

Fietsers verdienen meer ruimte en meer veiligheid

Dat is de conclusie van recent wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van fietsdrukte op de verkeersveiligheid in de vier grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. De SWOVSWOV Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid heeft dat onderzoek samengevat en voorzien van duidelijke aanbevelingen (zie...

Nieuwsbrief Amstelveen gelanceerd

De afdeling Amstelveen heeft een nieuwsbrief gelanceerd om geïnteresseerden beter op de hoogte te houden van fietsontwikkelingen in Amstelveen. De nieuwbrief bespreekt onder andere recente verbeteringen aan het fietsnetwerk, toekomstplannen en andere interessante ontwikkelingen in Amstelveen. Het plan is...

Van 50 naar 30

Sinds 8 december vorig jaar is op veel wegen in Amsterdam 30 km als maximum snelheid ingevoerd. De gemeente onderzocht de huidige gemiddelde snelheid, reistijd en de beleving van bewoners. Het lijkt alsof de gemeente positief is, gebaseerd op...

Wat te doen tegen al die (vaak veel te) snelle e-bikes?

Vijf jaar geleden werden de fietspaden (binnen de ring A10) eindelijk verlost van de snorfietsen en nu zitten we alweer met problemen van hoge snelheden, roekeloos gedrag, ongevallen en bijna-botsingen. Ditmaal veroorzaakt door snelle e-bikes, waarop ook nog eens...

Meer werkzaamheden en omleidingen dan ooit?

We horen dat van  alle kanten, dus er zal wel iets in zitten. Een van onze leden ging op onderzoek uit. Hieronder zijn bevindingen. Ik heb het gevoel dat er de afgelopen jaren op meer Amsterdamse plekken dan ooit tegelijk...

Wat te doen met de e-bike?

Reinder Rustema zette op een rij hoe we de plaag van te snelle e-bikes op de fietspaden de baas kunnen worden. De e-bike bestaat niet! Althans, niet volgens de verkeerswetgeving. De e-bike is volgens EU-regels alleen gekeurd als product, niet als...

Amsterdam als fietsgemeente

Bij de verkiezing van ‘Fietsgemeente 2024’ kwam Noord-Beveland als beste uit de bus. Amsterdam scoorde laag: 2,8 op een schaal van 5. Sterker, van de 342 beoordeelde gemeentes eindigde Amsterdam op de 3 na onderste plek! En het beroerdst...

Amstelveen verdient een betere plaats in ranglijst beste fietsgemeenten

In de verkiezing voor de beste fietsgemeente van 2024 is Amstelveen licht gestegen van plaats 263 naar 247. In totaal deden 342 gemeenten mee aan de verkiezing, waarmee Amstelveen in de onderste regionen van de ranglijst eindigde. Dat was...

Opgeloste knelpunten in (Nieuw-)West

1. Nassaukade weer open Sinds woensdag 8 mei 2024 17:00 is de Nassaukade bij Garage Marnix (tussen Raampoort en Marnixplein) weer open voor het verkeer. Wat vroeger een auto-riool was (links) is nu ook een plezierige fietsroute geworden (rechts), vooral richting...

Laat fietsers ‘meeliften’ met het OV

De Fietsersbond kijkt altijd goed naar nieuwe plannen van de gemeente, ook als het geen fietsplannen zijn. Want je weet nooit of fietsers er geen schade van ondervinden. In een plan voor het Westerpark waren de fietsers vergeten, terwijl...

Omgedraaide haaientanden

Tot voor kort kwam dit alleen voor op de Amstelveenseweg bij het Vondelpark: overstekende fietsers krijgen voorrang van fietsers van rechts. Wij pleitten er al langer voor om dit vaker te doen. De gemeente deed een proef en nu de uitslag positief uitpakt, wordt het breder ingevoerd.

Snelle fietsers naar de rijbaan

Sinds 18 april kunnen snelle fietsers 3 maanden lang over een traject van 500 meter gebruik maken van de rijbaan. De proef vindt plaats op de Eerste Constantijn Huygensstraat en de Bilderdijkstraat. Op het onverplichte fietspad geldt een adviessnelheid van 20 kilometer per uur. Wie harder wil fietsen, mag dat doen op de rijbaan.

Veilig fietsen kan niet zonder meer veilige ruimte

Hoe breed moet een fietspad zijn? Volgens de gemeente moeten gewone fietspaden bij voorkeur minstens 2,50 meter breed zijn; en 2-richtingen-fietspaden 4,00 meter. Alleen als dat fysiek onmogelijk is, mag het smaller. Wij zelf kwamen in OEK 112 (april...

Doet de gemeente wel genoeg aan verkeersveiligheid?

De gemeente vindt van wel als je afgaat op hun Uitvoeringsplan Verkeersveiligheid, 30 km, voetgangers en Fiets 2024. Volgens dat plan wordt er hard gewerkt aan schoolomgevingen, parkeren voor fietsers met een beperking, de 2e Fietsring en nieuwe fietsverbindingen. Maar...

De missende ketting van Noord

Wanneer reisde u voor het laatst met het Distelwegveer? Dat is een vraag die ook veel Noorderlingen niet zo 1, 2, 3 kunnen beantwoorden, en de meeste mensen van de overkant moeten eerst zoeken waar dat veer eigenlijk vaart. Het...

Vooral verdwaalde fietsers op de Nieuwezijds Voorburgwal

'Meer ruimte voor fiets, voet en OV', dat was bij de herinrichting van de Nieuwezijds het inmiddels vertrouwde motto. Dat is ten dele gelukt: bijna alle autoparkeerplekken zijn verdwenen, er is éénrichting-verkeer ingevoerd, met in de tegenrichting een vrijliggend...

Fietsers moeten kunnen meedenken

Amsterdam wil nieuwe spelregels voor de manier waarop Amsterdammers invloed kunnen uitoefenen op de plannen en projecten van de stad. Daarom is er een nieuwe participatieverordening in de maak. Niet alleen moet nu in ieder plan een participatieparagraaf worden...

De 2e fietsring als fietsstraat?

In 2018 heeft het gemeentebestuur het plan gelanceerd om, buiten de bestaande Binnenring voor fiets en OV, een 2e fietsring aan te leggen. Het gaat om de route van de Amstel tot aan het Frederik Hendrikplantsoen, via Ceintuurbaan −...

Wat vinden fietsers van de vernieuwde Kinkerstraat?

Na 18 maanden verbouwen werd afgelopen zomer de vernieuwde Kinkerstraat feestelijk geopend. Wat is er veranderd? Stad-in rijdend heeft een te smal fietspad vlak langs pilaren het veld geruimd voor een brede fietsstrook, direct naast de rijbaan voor trams...

Podcast Amsterdam Wereldstad over Fatbikes

Hoe de fatbike het Amsterdamse fietspad met hoge snelheid overnam. In deze aflevering van Amsterdam wereldstad neemt presentator Lorianne van Gelder deze nieuwe fietssoort onder de loep, samen met Paroolverslaggever Marc Kruyswijk en Florrie de Pater, voorzitter van de Amsterdamse tak...

Plannen voor ontsluiting Zeeburgereiland kunnen beter

Voor fietsers zijn de plannen voor de Amsterdamsebrug het belangrijkst. Bij onze beoordeling van de vier varianten hebben wij vooral gekeken of de fietsers wel voldoende ruimte...

Fietsrouteplanner vernieuwd

Fietsrouteplanner vernieuwd De app van de Fietsersbond Routeplanner is helemaal opnieuw ontwikkeld en biedt heel veel mogelijkheden om fietsroutes te personaliseren. Rustig en groen of levendig en stads,...

Ambassadeurs gezocht voor ‘Doortrappen’

‘Vrienden van Doortrappen’ is het ambassadeursprogramma van ‘Doortrappen Amsterdam’. Met dit programma word je als Doortrapper extra betrokken bij het programma Doortrappen in jouw woonplaats. De typische...

Fietsersbond ook voor minimumleeftijd fatbikes

Naar aanleiding van een aantal recente ongelukken besteedde AT5 aandacht aan de gevaren die snelle fatbikes in de stad veroorzaken. Florrie de Pater, voorzitter van de Fietsersbond...

Slordig beheer fietsnetwerk

Het Amsterdamse fietsnetwerk (Plus- en Hoofdnet Fiets) is cruciaal om snel, veilig en comfortabel door Amsterdam te fietsen. Gezien de wens van de gemeente om autoluw te...

Zorgen over onveiligheid fietsers

Bij de start van het nieuwe schooljaar hebben onder andere AT5 en NH Nieuws aandacht besteed aan de zorgen van de Fietsersbond over de veiligheid van fietsers....

Autoluw, gaat dat zo wel lukken?

Amsterdam wil dat de stad autoluw wordt. Maar de maatregelen die men voorstelt laten de auto's van de huidige autobezitters ongemoeid. Sterker, zij krijgen nog steeds een...

Niet veilig kan nooit kwalitatief goed zijn

De gemeente Amsterdam kent een speciale commissie die moet zorgen voor een “kwalitatief goede, fysieke inrichting van de alle Amsterdamse openbare ruimte”. Volgens deze Puccini-commissie (kortweg: Puccini)...

Gemeente neemt registratie fietsongevallen over

Gemeente Amsterdam krijgt beschikking over ambulancegegevens Na ruim een jaar stopt het meldpunt. Driekwart van alle fietsongevallen in Nederland blijft onder de radar. Het totale aantal blijft stijgen,...

Media-aandacht voor fietsveiligheid dankzij meldpunt

Het persbericht van de Fietsersbond Amsterdam over het meldpunt voor fietsongelukken heeft veel media-aandacht voor fietsveiligheid opgeleverd. In de berichten kwam duidelijk naar voren dat er dringend...

Kunnen fietspaden zomaar weg?

Toen in de Spuistraat de fietspaden werden opgeheven en de rijbaan fietsstraat werd genoemd, hebben we bezwaar gemaakt (meermaals: in 2021 en in 2022). De straat is...

Beleid is nog geen praktijk

Een goed voorbeeld van wat in een beleidskader staat is de richtlijn dat een fietsstraat een bepaalde breedte moet hebben: rijden er fietsers in twee richtingen, dan...

Nieuwe deelvervoerplannen van de gemeente

De gemeente wil de komende jaren het aanbod van alle vormen van deelvervoer vergroten en beter spreiden over de stad. De bedoeling is dat daardoor het...

Passage Rijks 10 jaar open

Toen er meer dan 20 jaar geleden geld beschikbaar kwam voor een toekomst-bestendige vernieuwing van het Rijksmuseum, werd daarvoor een prijsvraag uitgeschreven. Het Spaanse architectenbureau Cruz en...

Fietsersbond Amstelveen start meldpunt voor ongelukken

Het wordt steeds drukker in het Amstelveense verkeer, en iedereen lijkt steeds gehaaster. De snelheidsverschillen op het fietspad nemen toe door de groeiende populariteit van de elektrische...

Waar blijft de vergevingsgezinde fietsstad?

Al meer dan 25 jaar geleden heeft Nederland − en dus ook Amsterdam − besloten dat de verkeersruimte voor fietsers vergevingsgezind moet zijn. Dat wil zeggen dat...

De koude kermis van de fietsstraat

Vroeger werden in Amsterdam smalle fietspaden aangelegd, want ruimte voor auto’s ging voor. Nu worden die fietspaden opgeheven omdat ze breder moeten maar daar geen ruimte voor...

Hoeveel ruimte hebben fietsers nodig?

Volgens de Ontwerpwijzer Fietsverkeer van de CROWCROW De naam CROW is oorspronkelijk een afkorting van Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek. Die naam dekte de lading niet meer toen de organisatie steeds meer een kennisplatform werd. Daarom is CROW niet langer een afkorting, maar een eigennaam. kun je uitrekenen hoeveel ruimte fietsers nodig hebben om veilig te kunnen fietsen. Daarbij gebruiken ze voor fietspaden en straten...

Fietsstraat of fietsstroken?

De gemeente Amsterdam mag graag goede sier maken met haar fietsstraten. Maar dat is alleen terecht als die fietsstraten voldoen aan de voorwaarden die daar voor gelden....

Plannen nieuwe Amstelveense wethouder verkeer

Op 7 december hadden Cor Roof en Luuk van Beek, Fietsersbond-lidin Amstelveen, een overleg met de nieuwe Amstelveense wethoudervoor verkeer, Herbert Raat. Hij bleek samen met Veilig...