Dat is de conclusie van recent wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van fietsdrukte op de verkeersveiligheid in de vier grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. De SWOVSWOVStichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid heeft dat onderzoek samengevat en voorzien van duidelijke aanbevelingen (zie...
De afdeling Amstelveen heeft een nieuwsbrief gelanceerd om geïnteresseerden beter op de hoogte te houden van fietsontwikkelingen in Amstelveen. De nieuwbrief bespreekt onder andere recente verbeteringen aan het fietsnetwerk, toekomstplannen en andere interessante ontwikkelingen in Amstelveen. Het plan is...
Sinds 8 december vorig jaar is op veel wegen in Amsterdam 30 km als maximum snelheid ingevoerd. De gemeente onderzocht de huidige gemiddelde snelheid, reistijd en de beleving van bewoners. Het lijkt alsof de gemeente positief is, gebaseerd op...
Vijf jaar geleden werden de fietspaden (binnen de ring A10) eindelijk verlost van de snorfietsen en nu zitten we alweer met problemen van hoge snelheden, roekeloos gedrag, ongevallen en bijna-botsingen. Ditmaal veroorzaakt door snelle e-bikes, waarop ook nog eens...
We horen dat van alle kanten, dus er zal wel iets in zitten. Een van onze leden ging op onderzoek uit. Hieronder zijn bevindingen.
Ik heb het gevoel dat er de afgelopen jaren op meer Amsterdamse plekken dan ooit tegelijk...
Reinder Rustema zette op een rij hoe we de plaag van te snelle e-bikes op de fietspaden de baas kunnen worden.
De e-bike bestaat niet!
Althans, niet volgens de verkeerswetgeving. De e-bike is volgens EU-regels alleen gekeurd als product, niet als...
Bij de verkiezing van ‘Fietsgemeente 2024’ kwam Noord-Beveland als beste uit de bus. Amsterdam scoorde laag: 2,8 op een schaal van 5. Sterker, van de 342 beoordeelde gemeentes eindigde Amsterdam op de 3 na onderste plek! En het beroerdst...
In de verkiezing voor de beste fietsgemeente van 2024 is Amstelveen licht gestegen van plaats 263 naar 247. In totaal deden 342 gemeenten mee aan de verkiezing, waarmee Amstelveen in de onderste regionen van de ranglijst eindigde. Dat was...
1. Nassaukade weer open
Sinds woensdag 8 mei 2024 17:00 is de Nassaukade bij Garage Marnix (tussen Raampoort en Marnixplein) weer open voor het verkeer.
Wat vroeger een auto-riool was (links) is nu ook een plezierige fietsroute geworden (rechts), vooral richting...
De Fietsersbond kijkt altijd goed naar nieuwe plannen van de gemeente, ook als het geen fietsplannen zijn. Want je weet nooit of fietsers er geen schade van ondervinden. In een plan voor het Westerpark waren de fietsers vergeten, terwijl...
Tot voor kort kwam dit alleen voor op de Amstelveenseweg bij het Vondelpark: overstekende fietsers krijgen voorrang van fietsers van rechts. Wij pleitten er al langer voor om dit vaker te doen. De gemeente deed een proef en nu de uitslag positief uitpakt, wordt het breder ingevoerd.
Sinds 18 april kunnen snelle fietsers 3 maanden lang over een traject van 500 meter gebruik maken van de rijbaan. De proef vindt plaats op de Eerste Constantijn Huygensstraat en de Bilderdijkstraat. Op het onverplichte fietspad geldt een adviessnelheid van 20 kilometer per uur. Wie harder wil fietsen, mag dat doen op de rijbaan.
Hoe breed moet een fietspad zijn? Volgens de gemeente moeten gewone fietspaden bij voorkeur minstens 2,50 meter breed zijn; en 2-richtingen-fietspaden 4,00 meter. Alleen als dat fysiek onmogelijk is, mag het smaller. Wij zelf kwamen in OEK 112 (april...
De gemeente vindt van wel als je afgaat op hun Uitvoeringsplan Verkeersveiligheid, 30 km, voetgangers en Fiets 2024. Volgens dat plan wordt er hard gewerkt aan schoolomgevingen, parkeren voor fietsers met een beperking, de 2e Fietsring en nieuwe fietsverbindingen. Maar...
Wanneer reisde u voor het laatst met het Distelwegveer? Dat is een vraag die ook veel Noorderlingen niet zo 1, 2, 3 kunnen beantwoorden, en de meeste mensen van de overkant moeten eerst zoeken waar dat veer eigenlijk vaart.
Het...
'Meer ruimte voor fiets, voet en OV', dat was bij de herinrichting van de Nieuwezijds het inmiddels vertrouwde motto. Dat is ten dele gelukt: bijna alle autoparkeerplekken zijn verdwenen, er is éénrichting-verkeer ingevoerd, met in de tegenrichting een vrijliggend...
Amsterdam wil nieuwe spelregels voor de manier waarop Amsterdammers invloed kunnen uitoefenen op de plannen en projecten van de stad. Daarom is er een nieuwe participatieverordening in de maak. Niet alleen moet nu in ieder plan een participatieparagraaf worden...
In 2018 heeft het gemeentebestuur het plan gelanceerd om, buiten de bestaande Binnenring voor fiets en OV, een 2e fietsring aan te leggen. Het gaat om de route van de Amstel tot aan het Frederik Hendrikplantsoen, via Ceintuurbaan −...
Na 18 maanden verbouwen werd afgelopen zomer de vernieuwde Kinkerstraat feestelijk geopend. Wat is er veranderd? Stad-in rijdend heeft een te smal fietspad vlak langs pilaren het veld geruimd voor een brede fietsstrook, direct naast de rijbaan voor trams...
Hoe de fatbike het Amsterdamse fietspad met hoge snelheid overnam. In deze aflevering van Amsterdam wereldstad neemt presentator Lorianne van Gelder deze nieuwe fietssoort onder de loep, samen met Paroolverslaggever Marc Kruyswijk en Florrie de Pater, voorzitter van de Amsterdamse tak...
Voor fietsers zijn de plannen voor de Amsterdamsebrug het belangrijkst. Bij onze beoordeling van de vier varianten hebben wij vooral gekeken of de fietsers wel voldoende ruimte...
Fietsrouteplanner vernieuwd
De app van de Fietsersbond Routeplanner is helemaal opnieuw ontwikkeld en biedt heel veel mogelijkheden om fietsroutes te personaliseren. Rustig en groen of levendig en stads,...
‘Vrienden van Doortrappen’ is het ambassadeursprogramma van ‘Doortrappen Amsterdam’. Met dit programma word je als Doortrapper extra betrokken bij het programma Doortrappen in jouw woonplaats. De typische...
Naar aanleiding van een aantal recente ongelukken besteedde AT5 aandacht aan de gevaren die snelle fatbikes in de stad veroorzaken. Florrie de Pater, voorzitter van de Fietsersbond...
Het Amsterdamse fietsnetwerk (Plus- en Hoofdnet Fiets) is cruciaal om snel, veilig en comfortabel door Amsterdam te fietsen. Gezien de wens van de gemeente om autoluw te...
Bij de start van het nieuwe schooljaar hebben onder andere AT5 en NH Nieuws aandacht besteed aan de zorgen van de Fietsersbond over de veiligheid van fietsers....
Amsterdam wil dat de stad autoluw wordt. Maar de maatregelen die men voorstelt laten de auto's van de huidige autobezitters ongemoeid. Sterker, zij krijgen nog steeds een...
De gemeente Amsterdam kent een speciale commissie die moet zorgen voor een “kwalitatief goede, fysieke inrichting van de alle Amsterdamse openbare ruimte”. Volgens deze Puccini-commissie (kortweg: Puccini)...
Gemeente Amsterdam krijgt beschikking over ambulancegegevens
Na ruim een jaar stopt het meldpunt. Driekwart van alle fietsongevallen in Nederland blijft onder de radar. Het totale aantal blijft stijgen,...
Het persbericht van de Fietsersbond Amsterdam over het meldpunt voor fietsongelukken heeft veel media-aandacht voor fietsveiligheid opgeleverd. In de berichten kwam duidelijk naar voren dat er dringend...
Toen in de Spuistraat de fietspaden werden opgeheven en de rijbaan fietsstraat werd genoemd, hebben we bezwaar gemaakt (meermaals: in 2021 en in 2022). De straat is...
Een goed voorbeeld van wat in een beleidskader staat is de richtlijn dat een fietsstraat een bepaalde breedte moet hebben: rijden er fietsers in twee richtingen, dan...
De gemeente wil de komende jaren het aanbod van alle vormen van deelvervoer vergroten en beter spreiden over de stad. De bedoeling is dat daardoor het...
Toen er meer dan 20 jaar geleden geld beschikbaar kwam voor een toekomst-bestendige vernieuwing van het Rijksmuseum, werd daarvoor een prijsvraag uitgeschreven. Het Spaanse architectenbureau Cruz en...
Het wordt steeds drukker in het Amstelveense verkeer, en iedereen lijkt steeds gehaaster. De snelheidsverschillen op het fietspad nemen toe door de groeiende populariteit van de elektrische...
Al meer dan 25 jaar geleden heeft Nederland − en dus ook Amsterdam − besloten dat de verkeersruimte voor fietsers vergevingsgezind moet zijn. Dat wil zeggen dat...
Vroeger werden in Amsterdam smalle fietspaden aangelegd, want ruimte voor auto’s ging voor. Nu worden die fietspaden opgeheven omdat ze breder moeten maar daar geen ruimte voor...
Volgens de Ontwerpwijzer Fietsverkeer van de CROWCROWDe naam CROW is oorspronkelijk een afkorting van Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek. Die naam dekte de lading niet meer toen de organisatie steeds meer een kennisplatform werd. Daarom is CROW niet langer een afkorting, maar een eigennaam. kun je uitrekenen hoeveel ruimte fietsers nodig hebben om veilig te kunnen fietsen. Daarbij gebruiken ze voor fietspaden en straten...
De gemeente Amsterdam mag graag goede sier maken met haar fietsstraten. Maar dat is alleen terecht als die fietsstraten voldoen aan de voorwaarden die daar voor gelden....
Op 7 december hadden Cor Roof en Luuk van Beek, Fietsersbond-lidin Amstelveen, een overleg met de nieuwe Amstelveense wethoudervoor verkeer, Herbert Raat. Hij bleek samen met Veilig...